reportage i text & Bild

LYXRESAN TILL KAPFENHARDT 18 - 20 Maj 2018.

RESULTAT – SE SPEEDMODELCAR

Den här gången åkte bara två svenskar ned, Falk å Björk. Vi har tröttnat på färjorna från Ystad och Trelleborg, går 23:30 också ska man upp kl. 5 nästa morgon. Vi åkte med Göteborg – Kiel färjan istället. Den går 18:45 och kommer fram 9:15 nästa morgon, till Göteborg bara 47 mil mot 65 till Ystad. På kvällen hinner man äta god middag på båten och på morgonen hinner man både vakna och äta frukost. Ett bättre alternativ! Från Kiel 75 mil ner till Schwarzwald, med enorma köer på autobahn och mycket vägbyggen, innerfilen fylld av en lång obruten långtradarorm, det tog 10 timmar. Dags å flyga? Vi brukar bo på hotel Erichs ett mycket trevligt litet hotell drivet av 3 generationer.

Fredag var träning, vackert väder och sol, 20 C°. Falk tränade inte med sin 5a eller 3,5a, men jag hann med tre rundor med min 5a med hemgjord motor. Körde den för 10 år sen å då gjorde den 305 – 307 med kort pipa och stora hjul, men nu funkar det inte alls, måste ha små hjul och längre pipa. Hann gaffla in piplängd och hjulstorlek. Hade gjort en ny pipa men Stellings gamla var bättre. 299 km/t. Inte så många tränade, dom har ordning på grejorna. På kvällen ljus sparris i stora lass.

Lördag – söndag.  Nu kom alla, detta är den stora vårmönstringen i Europa.  lördag, mulet, inte så varmt och tunn luft. Söndag rätt kallt och regn, men tak på bana och depå. Många fick stanna en eller 2 eller 3 gånger och vrida ut nålen. Men inte vi svenskar vi är vana vid kallt väder.

1,5 cc, Rein Teder (EST) var som vanligt snabbast 256 km/t. Lembit Vaher som inte vunnit på ett tag var hemma och byggde febrilt nya bilar. Jakymiv som vunnit mycket sista tiden blev 2a. Volker Besang 3a, han körde tre bilar och alla snabba.

2,5 cc, Gabor (H) snabbast som vanligt med 275 km/t.  Johannesen var inte där. Ev. hade hennes man ett finger med i mekandet, han är duktig.

3,5 cc,  Jakimiv (UKR) vann som vanligt med en knut före Smolnikov Jr. Falks bil klarade inte den hoppiga dragkanten och slog av sporren. Falk tycker dålig bana och andra tycker klen bil som inte tål smällarna. Stötdämpare? Presidenten hade byggt en kolfiberbil till sin mamma. Premiär, den gick bra 258 km/t.

 3,5 cc platt – klassen inte populär längre. Inte så många körde, Bylik (UKR) vann med 244 km/t.

5 cc, T Sepp (EST) 297 km/t och Kiechl (CH) 295 km/t, han körde den nya Ströbel/Profi 5an. Den är nu klar och kan köpas av Ströbel en mycket välgjord motor med stålfront. Falks framvagn rasade (det är banans fel, så det så.) men 298 km/h. Kom på andra plats ändå. Italienare Adreani slog till med 301km/t och vann. Björks 5a hade höjd komp (dumt) och kolven slog i toppen (såg inte det i den mörka depån), resultat 287Km/h och 9a.

10 cc, Duran (F) tog ledningen direkt med sina båda bilar, det är otroligt vad jämn han är, kör alltid fort. Schmutz (CH) med sina kolfiberbilar och T Sepp (EST) båda 333 km/t.

I depån var det liv och rökelse som vanligt och med mycket vin, korvar, tårtor. Ströbel hade mycket till salu, bl. annat 3,5 cc och 5 cc Profi motorer och den snabba Piccotian, samt byggsatser till 5 och 10 cc bilar med Linas bottnar av 7075. Har aldrig varit så välbeställt med material, Ströbel!

Sen åt vi igen en mycket god middag ( jordgubbar med vispgräde) i Erichs matsal och sov länge och sen 75 mil till det goda middagsbordet på Stena färjan. Långtradare förbjudna på autobahn Pingsthelgen så det flöt på bra. På hemvägen levererade vi en 3,5 cc Vegera bil till Boris på motell Rattmuffen. Nästa tävling blir Tallinn 1 Juni med La Traviata på Operan och möra biffar på båten, å kanske lite modellbil också, då har jag fixat kompen och Falk förstärkt sina bilar.

Bilder kommer kanske så småningom, om data sonen kan fixa kamerahe-tet, den har gått i baklås som vanligt.

Text Nils Björk.

Brommakannan 12-13 maj 2018

Ja, då var vi igång med årets första svenska tävling som enligt gammal tradition handlar om ”Brommakannan” med Racer - Octan som arrangör. Hastigheter och resultat hänvisar jag till "resultat". Tävlingen består av flera moment med bl.a. ”Oldtimer-race” där förare i förväg skall uppge vilken fart modellen presterar vilket kan vara lite knepigt.

Som hjälp till detta har man möjligheten att träna/provköra modellen för att veta när tidtagningen skall aktiveras. När väl tävlingen var över visade det sig att det blev en mycket tät kamp i toppen där Richard Helander hade mest koll på när det var dags att trycka på tidtagningen. Tvåa mycket tätt efter kom Mats Johansson och på 3:e plats var det Stellan Åström som kände sin bil väl. Med andra ord så tog Richard Helander hem 2018-års ”Oldtimer-Trofé”.

När det gäller Brommakannan var det återigen Jan-Erik Falk som drog det längsta strået med sin 5cc-bil och får en inteckning i pokalen. Tvåa i kannan blev Richard Helander med helt suveränt nytt personligt rekord med sin 10cc. Tredje platsen knep Torbjörn Johannessen (2,5cc). Vem kan stoppa honom i EM i Hannover? Fyran tog den ständigt farlige Lars Wahlund som nu är i god form. Femma var Uffe Ek som nu börjar röra sig mot den magiska 300 km-vallen igen, toppen.

OPS-Cupen avverkade sin första deltävling där det var mycket fina resultat. Snabbast denna dag var Anders Martinelle som på träning dagen före körde av vevaxeln i sin OPS-femma, men hem och i med nya prylar samt topp-resultat på söndagen. Tätt efter var de sista årens suverän Owe Holmstedt som också körde ett kanon-resultat ”heja, heja”.

Vad kan man säga mer om årets första tävling. Jo, vädrets makter var på vår sida, även om söndagens hetta var lite i överkant. Till sist så var Åke Ekstrands resultat i 1,5cc-klassen en höjdare, grattis.

 Text Karl-Arne Foto red.

© Copyright SMRU