reportage i text & Bild

Sommartävlingen örebro 8 juli 2018

Årets första semestertävling blev en lugn och avslappnad tillställning med ett toppenväder därtill. Lördagsträningen började med ett skumt väder vilket gjorde att flertalet bränslenålar justerades i någon riktning. Deltagarantalet var inte så stort och vissa kombatanter var där för att förvissa sig om att allt var i sin ordning innan resan till EM i Hannover. Fick man inte de svar man önskade så finns ju GMBK:s sommartävling den nu 21-22 juli för att räta ut vissa frågetecken inför EM. Resultaten hänvisar jag till listan. Helgens stora begivenhet var helt klart Mats Böhlin:s 10cc-körning som placerade honom högt på årets världsranking. I 10cc kan vi nu se att Lars Wahlund börjar bli säker över 30-strecket vilket gör att han borde ingå i Swedish Team på EM. Jan-Erik Falk presterade vad vi förväntar oss i 5cc men i 3,5cc haltar det lite just nu. Däremot så har Ulf Ek nu börjat nosa på riktiga 5cc resultat om han nu inte trycker på knappen för tidigt, som i första racet. Kenth Jansson i 3,5cc räknar vi med ska toppa på EM nu när han börjat hitta inställningarna. Richard och jag fick inte till någon topp nu men det är bara att riva ner och börja om. Richard har vilat ”snabben” inför EM och räknar då med att göra ett bra resultat. Boris Åström visade upp sin nya skapelse som Agustyn Vegera knåpat ihop och som vi nu hoppas mycket på. Åke Ekstrand är nu ganska ohotad i 1,5cc-klassen för tillfället med ännu en bra körning. Ja nu väntar då EM i Hannover som verkar bli ett av dom större på senare år, med många deltagare. Även om jag inte förväntar mig långt upp i prislistan så är det en otrolig social upplevelse att få vara med i denna atmosfär och träffa linbilsfolket i europa. Nä, tillbaks till ”workbench” och jobba på.

Väl mött i Gävle nästa gång där jag själv inte kan deltaga men OPS-folket bör nog hämta poäng där om man vill vara med i finalen.

Text & foto Karl-Arne & red.

Mats Böhlin körde 340,598 km/t i klass E5, 10 cc, näst bäst i världen idag! (hittills i år). Foto red.

sveriges GP Gävle 16 - 17 juni 2018

Sveriges GP i dagarna 3, inklusive fredagens träning blev en mycket trevlig tillställning med bra arrangemang, mat och dryck från köket i vanlig god ordning. Klubben hade vikt- och bränslekontroll, vilket dom flesta deltagarna klarade bra. Deltagarantalet var inte så stort då många hade andra göromål att sköta om. Resultatmässigt hänvisas till listan. Vädergudarna var på vår sida även denna helg så när på några stänk på söndagen. Vi som kommer utsocknes ifrån brukar gärna hysa in oss på hotell Aveny, så även denna helg, som är centralt och hyfsade priser. När vår super-horsare Boris Åström inte är på plats så blir det märkbart hur vissa kombattanter plötsligt får problem vilket kan vara nyttigt inför kommande drabbningar och något att tänka på. Nu stundar EM i Hannover och vill man träna mer så är det sommartävlingarna i Örebro och Gävle kvar, att finjustera inställningar m.m.

Väl mött i Örebro nästa tävling.

Text & foto Karl-Arne           

 

Deltagarlista nedan

för EM i Hannover 2018, alla klasser utom 1,5cc, synd, reds kom.

Octan åkte till Tallinn GS 2-3 juni 2018

 Resultat se speedmodelcar

Fyra gubbar tog det flytande middagsbordet över viken så vi kom fram lagom till träningen på fredagen. Det var Falk, Micke, Kenta å Björk. Vi hade med oss 3 femkubikare och 4 treochenhalvor. Falk har ordning och tränade inte, vi andra körde några gånger och ställde in hjul och nålar mm. På kvällen gick Schweizarna, Monks och jag till den vackra lilla operan och hörde La Traviata i en fin uppsättning, drack champagne med vickning. Gamla stan i Tallinn är verkligen fint renoverad nu och fylld av turister och matkällare.

Lördag vackert väder och första heatet. Det var mest östfolk som hade kommit, jagtror att centraleuropeerna sparar sig till EM i Hannover.  I 3.5 tog Falk ledningen med 279 och tre svenskar bland de fyra snabbaste. Så Sverige låg väl framme.

I 5 cc tog Falk ledningen med 307 och Micke tvåa med 292 och jag nollade. Orsak slapp kolv (slut efter två körningar) och för låg komp. Kolvar skall man visst köpa grossvis. Presidenten Schmutz horsade de svenska bilarna och tog själv ledningen i 10 cc. På kvällen grillfest i depån i det vackra vädret.

Söndag – fortfarande vackert medelhavsväder. 3.5, två ukrainare lyckades pressa sig förbi svenskarna, Kent kom trea med 282 och Falk en tiondel efter, men Sverige på 3, 4, 5 plats.

5 cc. Skulle Tonu ta sig förbi Falk? Han har kapaciteten, men inte denna dag 303. Mickes bil gick fint båda dagarna 296 kom på 4 plats. Min motor helrenoverades med nytt foder och kolv och en gammal mässing toppknapp som jag svarvade om till hög komp i den välutrustade verkstadskällaren. Så det blev inkörning och 291, mager och blästring. Kolven slut igen. Men kom 5a. Klassen här lite tunn, men tillgången till den nya Ströbel motorn kan nog sätta fart på klassen. Kiechl lär ha tränat 303 med den.

10 cc. Här vann Schmutz med två jämna körningar med sina kolfiberunder 339 och Sepp en km efter.

På kvällen blev alla bjudna av Jultomten på middag i en källare i gamla stan. Nästa dag måndag blev vi bjudna på en gourmetlunch på en restaurant vid havet och på kvällen flöt vi till Stockholm med middag och Falk bjöd på segerchampagne!

Text & bild Nils Björk

 

Oldtimertävling i örebro 2 juni 2018

Resultat se tabell under tävlingar/resultat

Evenemanget samlade ett 10-tal entusiaster i strålande solsken och nästan 30 graders värme! Inte direkt dieselväder men vi gjorde det bästa vi kunde. Lite knepigt att ställa in motorerna. Ulf Ek hade laddat upp med en mindre armada av bilar i nästan alla klasser. Den minsta 1,5cc MRÖ bilen (inte större än en handflata) som kördes av Mats fixade 2 hyfsat snabba repor med den rätt ovanliga 1,5 cc Super Tigre dieseln. Se bild nedan. I 2,5 cc klassen dominerade Ulf Ek med sina fina Slabang modeller med egen motorbestyckning och Oliver Tiger twinshaft. Mats Böhlins Super Tigre RQ65 presterade nästan som vanligt. 5 cc klassen toppades av Mats Böhlin med sin fina Proto modell med Super Tigre 29 som var uppe och nosade på 220 strecket och med 216 km/t som vinnande resultat. Mats Johanssons 5 cc hade problem med lager i växelboxen så resultat blev därefter, tråkigt. Största klassen hade många fina bilar med de presterade kanske inte som väntat med +150 km/t som bästa speed. Ulfs Blue Devil och Mats nya RQ Dooling är maffiga maskiner med en ljudkuliss över det vanliga. Ett speciellt tack till Mats och Owe som trots sol och brännande hetta på centrumpålen horsade våra bilar.

Text & bild Red.

LYXRESAN TILL KAPFENHARDT 18 - 20 Maj 2018.

RESULTAT – SE SPEEDMODELCAR

Den här gången åkte bara två svenskar ned, Falk å Björk. Vi har tröttnat på färjorna från Ystad och Trelleborg, går 23:30 också ska man upp kl. 5 nästa morgon. Vi åkte med Göteborg – Kiel färjan istället. Den går 18:45 och kommer fram 9:15 nästa morgon, till Göteborg bara 47 mil mot 65 till Ystad. På kvällen hinner man äta god middag på båten och på morgonen hinner man både vakna och äta frukost. Ett bättre alternativ! Från Kiel 75 mil ner till Schwarzwald, med enorma köer på autobahn och mycket vägbyggen, innerfilen fylld av en lång obruten långtradarorm, det tog 10 timmar. Dags å flyga? Vi brukar bo på hotel Erichs ett mycket trevligt litet hotell drivet av 3 generationer.

Fredag var träning, vackert väder och sol, 20 C°. Falk tränade inte med sin 5a eller 3,5a, men jag hann med tre rundor med min 5a med hemgjord motor. Körde den för 10 år sen å då gjorde den 305 – 307 med kort pipa och stora hjul, men nu funkar det inte alls, måste ha små hjul och längre pipa. Hann gaffla in piplängd och hjulstorlek. Hade gjort en ny pipa men Stellings gamla var bättre. 299 km/t. Inte så många tränade, dom har ordning på grejorna. På kvällen ljus sparris i stora lass.

Lördag – söndag.  Nu kom alla, detta är den stora vårmönstringen i Europa.  lördag, mulet, inte så varmt och tunn luft. Söndag rätt kallt och regn, men tak på bana och depå. Många fick stanna en eller 2 eller 3 gånger och vrida ut nålen. Men inte vi svenskar vi är vana vid kallt väder.

1,5 cc, Rein Teder (EST) var som vanligt snabbast 256 km/t. Lembit Vaher som inte vunnit på ett tag var hemma och byggde febrilt nya bilar. Jakymiv som vunnit mycket sista tiden blev 2a. Volker Besang 3a, han körde tre bilar och alla snabba.

2,5 cc, Gabor (H) snabbast som vanligt med 275 km/t.  Johannesen var inte där. Ev. hade hennes man ett finger med i mekandet, han är duktig.

3,5 cc,  Jakimiv (UKR) vann som vanligt med en knut före Smolnikov Jr. Falks bil klarade inte den hoppiga dragkanten och slog av sporren. Falk tycker dålig bana och andra tycker klen bil som inte tål smällarna. Stötdämpare? Presidenten hade byggt en kolfiberbil till sin mamma. Premiär, den gick bra 258 km/t.

 3,5 cc platt – klassen inte populär längre. Inte så många körde, Bylik (UKR) vann med 244 km/t.

5 cc, T Sepp (EST) 297 km/t och Kiechl (CH) 295 km/t, han körde den nya Ströbel/Profi 5an. Den är nu klar och kan köpas av Ströbel en mycket välgjord motor med stålfront. Falks framvagn rasade (det är banans fel, så det så.) men 298 km/h. Kom på andra plats ändå. Italienare Adreani slog till med 301km/t och vann. Björks 5a hade höjd komp (dumt) och kolven slog i toppen (såg inte det i den mörka depån), resultat 287Km/h och 9a.

10 cc, Duran (F) tog ledningen direkt med sina båda bilar, det är otroligt vad jämn han är, kör alltid fort. Schmutz (CH) med sina kolfiberbilar och T Sepp (EST) båda 333 km/t.

I depån var det liv och rökelse som vanligt och med mycket vin, korvar, tårtor. Ströbel hade mycket till salu, bl. annat 3,5 cc och 5 cc Profi motorer och den snabba Piccotian, samt byggsatser till 5 och 10 cc bilar med Linas bottnar av 7075. Har aldrig varit så välbeställt med material, Ströbel!

Sen åt vi igen en mycket god middag ( jordgubbar med vispgräde) i Erichs matsal och sov länge och sen 75 mil till det goda middagsbordet på Stena färjan. Långtradare förbjudna på autobahn Pingsthelgen så det flöt på bra. På hemvägen levererade vi en 3,5 cc Vegera bil till Boris på motell Rattmuffen. Nästa tävling blir Tallinn 1 Juni med La Traviata på Operan och möra biffar på båten, å kanske lite modellbil också, då har jag fixat kompen och Falk förstärkt sina bilar.

Text & foto Nils Björk.

 
 
Brommakannan 12-13 maj 2018

Ja, då var vi igång med årets första svenska tävling som enligt gammal tradition handlar om ”Brommakannan” med Racer - Octan som arrangör. Hastigheter och resultat hänvisar jag till "resultat". Tävlingen består av flera moment med bl.a. ”Oldtimer-race” där förare i förväg skall uppge vilken fart modellen presterar vilket kan vara lite knepigt.

Som hjälp till detta har man möjligheten att träna/provköra modellen för att veta när tidtagningen skall aktiveras. När väl tävlingen var över visade det sig att det blev en mycket tät kamp i toppen där Richard Helander hade mest koll på när det var dags att trycka på tidtagningen. Tvåa mycket tätt efter kom Mats Johansson och på 3:e plats var det Stellan Åström som kände sin bil väl. Med andra ord så tog Richard Helander hem 2018-års ”Oldtimer-Trofé”.

När det gäller Brommakannan var det återigen Jan-Erik Falk som drog det längsta strået med sin 5cc-bil och får en inteckning i pokalen. Tvåa i kannan blev Richard Helander med helt suveränt nytt personligt rekord med sin 10cc. Tredje platsen knep Torbjörn Johannessen (2,5cc). Vem kan stoppa honom i EM i Hannover? Fyran tog den ständigt farlige Lars Wahlund som nu är i god form. Femma var Uffe Ek som nu börjar röra sig mot den magiska 300 km-vallen igen, toppen.

OPS-Cupen avverkade sin första deltävling där det var mycket fina resultat. Snabbast denna dag var Anders Martinelle som på träning dagen före körde av vevaxeln i sin OPS-femma, men hem och i med nya prylar samt topp-resultat på söndagen. Tätt efter var de sista årens suverän Owe Holmstedt som också körde ett kanon-resultat ”heja, heja”.

Vad kan man säga mer om årets första tävling. Jo, vädrets makter var på vår sida, även om söndagens hetta var lite i överkant. Till sist så var Åke Ekstrands resultat i 1,5cc-klassen en höjdare, grattis.

 Text Karl-Arne Foto red.

© Copyright SMRU