reportage i text & Bild

september-race i gävle 28 - 29 september 2019 

Dom som inte vågade åka till Gävle på grund av dåliga väderprognoser blir nu kanske förvånade. Inte en enda regnskur på hela helgen och även fredagsträning var tillgänglig med uppehåll. Med tanke på osäkert väder samt den sena hösttävlingen så blev inte starfältet så fett så vi kunde kosta på oss att starta kl. 11.00 . Några av kombattanterna var där för att justera in nålarna inför kommande Lucia-Race i Tallinn den 7-8 dec. Vad var prestationerna på betongringen? Inte så att man höjde på ögonbrynen så mycket , men några farter i 5cc och 10cc var väl gångbara. Våran fartfantom i 3,5cc Kenta var där på lördagen och testade av några prylar inför Lucia. När vår superhorsare ”Boris” inte var på plats så fick Thomas Bodinson rycka in och dra lina vilket han gjorde med bravur.  

Med ett mindre startfält så checkade vi in på stamhotellet ”Aveny” tidigt så att Richard i vanlig ordning direkt byggde om rummets bord till meckar-bord för att skruva till några extra kilometer inför söndagen. Sedan blev det några timmars tv-tittande på idrotts-VM innan truppen Nisse, Johan, Richard och jag insåg att man nog behöver äta också. Vi snappade upp ett tips från vem vet jag inte men restaurang Sarah på samma gata som ”Aveny” det var ett hett tips. Jag skall inte orda så mycket om maten men dit går jag nog aldrig igen. Hem till vårt kära ”Aveny” och idrotts-VM igen. Totalt sett blev det en mycket trevlig helg med mycket prat och SMRU vill tacka GMBK för att dom fixade till den här sena hösttävlingen och att det fanns kaffe, dricka och mat i klubbstugan. TACK så mycket!

Karl-Arne text & foto

pokaltävlingen i örebro 14-15 september 2019

Då har den traditionella Örebro-Pokalen gått av stapeln vilken kunde genomföras utan oväder men med hårda vindar så att man fick hålla i hatten. Resultat hänvisas till tabellen samt OPS-cupen på sin tablå. Detta var inte årets sista race då GMBK vill avsluta säsongen med en tävling den 28-29 sept. med träning på fredagen för dom som vill. Välkomna dit! Vad var det som stack ut i detta race? Jo, han Kenth Jansson som sablade ner motståndet i Pila:s Grand Slam och följde upp med ett svenskt rekord 3,5cc här i Örebro. Som jag sagt tidigare ”vad skall det bli av den pojken när han blir stor”? Man kan ana att Kenth är ute efter Andrii Yakymiv:s rekord framöver och fler med honom. När vår svenskimport fra Norge Torbjörn Johannessen är här så är det mest träning och prova ut nya prylar. Hans suveräna träning skulle ha givit guld på EM. 

I 3,5cc-klassen letar Stig och Boris efter dom rätt setup:en i sina fina bilar. Vi får hoppas att det lossnar för dom framgent. I mygg-klassen 1,5cc börjar nu Björn Svensson att hitta rätt bland bränslenålar och däckstorlekar vilket är positivt. I 5cc tog Nisse Björk 1:an och Uffe Ek 2:an med farter som är gångbara. I königs-klasse 10cc tog undertecknad 1:an vilket var ett tag sedan men kändes helt OK. Jag kände mig som ett jagat villebråd hela helgen eftersom jag noterade bästa tiden redan i första heatet på lördagen men höll undan anstormningen bakom. Om Vellinge-Persson hade fått sin 10cc-körning att hålla hela racet hade jag fått nöja mig med 2:an helt klart. Örebro-pokalen 2019 gick naturligtvis till vår suverän Kenth Jansson. 

Karl-Arne Text & foto

Svenska Mästerskapen 17-18 augusti 2019 i Gävle

 Ja, då har vi avverkat SM för det här året. Vad kan man säga om detta ? Jag börjar väl som vanligt med väderleken som har en viss/stor betydelse. Prognosen inför helgen lovade ganska bra förutsättningar utan garanti. Fredagens träning med uppehåll gick alldeles utmärkt för oss som ville bränna några extra glödplugg. Då de flesta bodde på stamhotellet ”Aveny” så blev det samlad trupp till kvällsvarden på ”Adria” runt hörnet. Skall väl tillägga att maten på ”Adria” var den bästa på åratal. Vädret på lördagen höll sig på rätt sida då de två första tävlingsheaten skulle gå av stapeln. Fredagens lättsamma stämning var nu lite mer spända miner och fokuseringar som sig bör. Resultaten hänvisas till tabellen. Söndagens uppvaknanden blev en aning negativt då skyarna drog fram med en del regn som lade lite sordin på frukosten. Men skam den som ger sig. Mer kaffe och sedan checka ut från vårt kära ”Aveny”. Väl ute på banan så öppnade sig himlen några minuter och sköljde av området rejält. Våra amatörmetrologer i klubben kunde meddela att en viss förbättring var på gång. Och mycket riktigt vädret stabbade upp sig var på volontärerna tog fram gummiskraporna m.m. samt en blåsmaskin som torkade snabbare. 

 Därefter kunde de två återstående heaten genomföras till allas belåtenhet. Klubbens rengöring av betongen är av högsta klass och bangreppet ger ingen större möjlighet att chansa med fel däck-storlek helt klart. SMRU önskar och hoppas att GMBK nu kan samla ihop sig och att klubbens verksamhet kan fortsätta för det är många som gärna kommer tillbaka och tävla här. Var det några hastigheter som stack ut ? Nä, inte så många kan man säga. För att nämna några så var Kenth Jansson i 3,5cc en mycket gångbar tid. Falk:s körning i 5cc strax över 300-strecket mer än godkänt samt Wahlund:s 10cc-körningar. En glädjande sak var Björn Svensson som nu äntligen börjar få lite ordning på prylarna i 1,5cc även om inga topptider infann sig denna gång. För att vara SM så var deltagarantalet enligt min mening väldigt magert med tanke dels på att GMBK behöver visa en aktivitet vid anläggningen samt den höga kvalitén på banan som genererar höga farter. Richard Helander knep tio- poängen i OPS-cupen och har nu ett gyllene läge att ta hem årets cup. Nu inför stundande ”Grand Slam” i Pila drar ett gäng peppade svenskar ner till Polen för att höja statusen för gamla ”Old Sweden”  LYCKA TILL  !!! 

Väl mött nu på årets sista tävling som är ”Pokaltävlingen” i Örebro 14 – 15 sept.

Karl-Arne text & bild

Oldtimertävling i örebro 6 juli 2019

Ett endagsevent med möjlighet att lufta gamla och nya "oldtimers". Typiskt svenskt sommarväder med sol och en skvätt regn. Trots något färre deltagare i år jämfört med förra var humöret på topp och resultaten ungefär som vanligt. I klassen 1,5cc puttrade ett par SMRU bilar med Åke Ekstrand i topp. I 2,5cc klassen som var den största till antalet med 10 bilar, dominerade Ulf Ek med sin Oliver bestyckade Slabang med 2 körningar i +177 km/t. Nisse Palméns vackra Strumpfel med Super Tigre 5cc var överlägsen med sina 197 km/t samt ett vackert ljud. Mats Johansson hade lite problem med sina Proto bilar men fick till en körning på 187,9 km/t till slut vilket gav en andraplats. Största klassen 10cc låter mest men är inte snabbast här. Klassen vanns av Richard Helander med sin gula Papina med Hornet motor.163 km/t. Tyvärr fick inte Ulf Ek fart på sin vackra Blue Devil med Dooling motor. Alla var nöjda med dagen och vi hoppas att vi har möjlighet att upprepa nästa år .

Trevlig sommar önskar Red med text & foto.  

Sveriges GP 15 -16 juni i Örebro 2019

Jag börjar väl med vädret som var av högsta klass om man gillar värme och sol. Allmänt brukar vi säga vid sådant väder att idag är det inte något fortåkarväder. Men det brydde sig inte Peter Wahlund om som nollade i första heatet men fick till det lite mer i 2:a. Sedan vet jag inte vad han skruvade på för det blev en toppnotering i 3:e samt ett rejält nytt personligt rekordför Peter. Med den rundan tog han sig in på 8:e plats på top-30 listan. GRATTIS! Broder Lars var inte så långt efter och tog 2:an. Wahlund:s Bros. Är på gång. I 1,5cc lyckades Anders Martinelle återigen skrämma upp lillbilen till en 1:a. Vår annars så säkre Åke Ekstrand hade för dagen inget pulver i maskin. Om man höll på med 2,5cc så blir det nästan alltid att köra om 2:a platsen om vår svenskimport fra Norge är på plats. Jag menar bara vá båda bilarna över 280km. Undra hur dom känner sig nere i europa dom som kör 2,5cc ? Vad jag hört av Torbjörn så åker han inte till Pécs/EM så då kan väl alla där nere tävla om första platsen. Klass tre hade bara tre deltagare där ”Falken” tog 1:an och Kentha 2:an. Nu åker dessa två till EM så vi hoppas på lite mer därnere.  

Boris fina körning på ”Brommakannan” ville inte upprepa sig denna helg. I 5cc verkar Uffe Ek nu hittat läget en bra bit över 290-strecket och tog 1:an. Anders ”rosa” Picco-femma drog iväg så pass att han blev lite impad tror jag. Hans införskaffade ryssfemma har inte hittat rätt ännu. Det som lyfte lite på ögonbrynen var väl Håkan Ehn:s comeback 5cc med en s-k. blåslampa och där tog han 3:an GRATTIS! Nu stundar väl ”Grand Slam” i Tallinn där några svenskar är med. Till EM i Pécs åker Jan-Erik Falk, Nils Björk, Kenth Jansson och Richard Helander. Man kan nog räkna med en smärre värmebölja därnere men dom har väl kall öl. 

LYCKA TILL ! Väl mött på SM i Gävle den 17 -18 Augusti  (träning på fredagen)

Karl-Arne text & bild       Missa inte Oldtimertävling lördag 6 juli  (Reds kom.)

Brommakannan i örebro 10 - 12 Maj 2019 

Ja, då har den svenska säsongen startat med traditionella ”Brommakannan” som har arrangerats av ”Racer Octan” under ett antal år, hur många gånger får väl Nils Björk återkomma med. Tyvärr så blev det nog den sista tävlingen med epitetet ”Brommakannan”.  Banägande klubben ”Caster” från Örebro har väl önskemål att linbilsnördar ute i landet vill ta över säsongsstarten i maj månad med ett nytt upplägg och stå som arrangör för detta. Nu till tävlingen ! Hände det något, javisst en hel del. Vädret till att börja med var väl ingen höjdare. Undertecknad var inte själv på plats vid fredags-träningen då det var lite kallt med regn därtill. På lördagen infann sig lite hopp om framgångar med vintertrötta motorer som man lockade med smörjolja och ett nytt glödstift. Halva dagen ägnades åt fri träning som jag tror måste schemaläggas i framtiden så att det blir en rättvis fördelning i klasserna. Den andra halvan av lördagen gällde då ”oldtimer” som har en speciell utformning på reglerna. Man uppger för arrangören i förväg vad man tror att sin s.k. ”oldtimer” presterar för fart. Då gäller det att ha is i magen och vänta in en fart så nära som den man uppgivit i förväg. Denna is i magen hade Mats Johansson från ”Caster” i Örebro mest av som vann detta. Samtliga resultat hänvisar jag till resultatlistorna. Sist på dagen så hade SMRU sitt årsmöte som blev ett bra möte där kassören kunde meddela att ekonomin var stabil och inga större orosmoln fanns i horisonten.

 

 Undertecknad blev uppvaktad med SMRU-standar och en flaska som man kan gurgla och tvätta stämbanden med. Orsak till denna uppvaktning är att jag suttit fastklistrad på ordförandestolen i 10 år utan att vilja flytta på mig. På kvällen blev det grillning mellan Leif Lindéns nya husbil och Richards ”termos” som Björn Svensson och jag nyttjade som hotell för natten. Söndagen blev det lite upp och ner beroende på vädret. Fanns det några prestationer som fick ögonbrynen att resa sig?  Superhorsaren Boris börjar nu att få ordning på sin Vegerabil och kunde för dagen notera ett resultat att han blev kvar på pålen av bara farten. Kenth Jansson slog till igen med sin trekommafemma och där kan det hända saker i sommar. I 5cc-klassen har nu Håkan Ehn hittat tillbaka till betongringen med sin EKO-bil och Nova. Resultaten i 10cc-klassen är godkända där Lasse Wahlund nu med sin nya ”Linas-bil” fick till en bra premiärkörning men Nisse Björk knep ändå ettan med några tiondelar. Vår import fra Norge Torbjörn gjorde vad man kunde vänta sig med en toppkörning. Undrar vad konkurrenterna ute europa tänker på hans framfart. I OPS29-klassen tog nu Owe Holmstedt tätplatsen i poängligan. Det blir nog tuffare i klassen längre fram kan man förmoda. Skall man ta hem cupen i år så får man nog ligga och samla poäng. Nu stundar ”Sweden GP” i Örebro den 15-16 juni så välkomna alla. Slutligen ett stort tack till Boris som håller på att nöta ner centrumpålen TACK !

Text Karl-Arne

 

Foto red.

pokaltävlingen i örebro 29-30 september 2018

Årets sista tävling på hemmaplan gick som traditionellt på Täby ”Race-track”. Vi som var lite extra på hugget försökte redan på fredagen att hitta nålinställningarna för att få en bra säsongsavslutning att övervintra med. Richard han lyckades med att arbeta halva dagen och därefter koppla på husvagnen samt dra alla växlarna till Täby för att hinna med även han att bränna några glödplugg innan banan stängdes efter fredagsträningen. Tur att han kom så att Boris och jag fick tak över huvudet i husvagnen. Lördagsmorgonen började med frost i gräset vilket lättade en aning framåt dagen. På söndagen hade det plötsligt blivit många plusgrader i morgonsolen vilket bäddade för fina prestationer på betongen. Resultaten hänvisar jag till listan. Hände det något som fick ögonbrynen att höja sig ? Jodå lite hände i vissa klasser. Åke Ekstrand visade återigen att han har tagit full pott i sin klass 1,5cc. Anders Martinelle försökte ivrigt att komma ifatt Åke men inte den här gången. I 2,5cc Testade Torbjörn pipor m.m. så han var väl nöjd med detta. Leif Persson fortsätter att ställa in sin nya ”GADO” 2,5cc R-bil så nästa säsong då ni. 

I klass 3 så visade återigen Kenth Jansson att nu börjar han få in dom rätta värdena i kärran. Jan-Erik hade för dagen inget pulver i lådan men Boris körning är helt klart godkänd med nya modellen. I 3b visade Christer Tillman att han vill vara med därframme med bra resultat. Fredrik Thorpman tog 2:an. I 5cc gjorde Jan-Erik helgens ras med råge. Vet ej vad som hände men varvtalet som kärran gjorde går väl till historien kan jag tänka. I övrigt så nosar Uffe återigen på 300-strecket vilket lär komma nästa säsong. König-klasse 10cc visade sig med en gäspning typ ”är inte säsongen över snart”? Där tog Mats Böhlin ettan med en godkänd körning. Linbytet får väl vänta till nästa säsong eller hur Mats? Ja, nu går vi in i en period där vi tar en liten time-out för att invänta det stora suget att börja plocka med prylarna samt trimma ännu mer och samtidigt drömma att ”nästa säsong då djädrar” då tar vi dom. Var rädda om er så hörs vi framledes.

Karl-Arne text & bild

 
Höstrace 15-16 september i Gävle

GMBK:s säsongsavslutning vid kanten av Måsberget blev en mycket trivsam tillställning i perfekt väder. Antalet förare som mönstrade på var inte så stort så arrangören kunde enligt önskemål ta en 5-minuters-paus mellan klasserna då vissa hade det körigt med flera klasser att sköta. Örebro-maffian (3 man) kom på söndagsmorgon där man kunde se att Ulf Ek nu börjar att få krut i sina 5cc-bilar. Åke Ekstrand och Lasse Sundberg hade inte den bästa dagen för tillfället. Det som gjorde att man höjde ögonbrynen lite extra denna dag var Johan Clason:s seger i 10cc. Samtidigt kunde vi konstatera att Kenth Jansson:s ”Sysifos” i 3,5cc börjar att röra på sig ordentligt med en toppkörning. OPS-klassen tuffade på där Richard noterade ännu en 10-poängare vilket gör att han är ohotad inför OPS-finalen i Örebro. Nu återstår endast en tävling denna säsong här hemma och det blir som vanligt ”Örebro-Pokalen” på Täby race-track. VÄL MÖTT DÄR !!!!

Text & foto Karl-Arne

EM 2018 3 - 5 augusti i hannover

Här kommer en liten reseskildring om sommarens stora begivenhet. 10 tappra män drog iväg till Tyskland för att bärga ett antal medaljer till gamla ”Sweden”. Vad blev det ? Jo, ett guld i 5cc samt ett brons i klass 3 båda bärgade av den suveräne Jan-Erik Falk. Det är inte så värst stor utdelning på 18 stycken startande ekipage i olika klasser. Men det är bara att spotta i nävarna och komma igen. Vad kan man då säga om EM-arrangemanget då ? Om vi talar om vädret så var väl värmen den som fick alla bränslenålar att skruvas både ut och in och även andra inställningar sattes på prov för många. 

På grund av det stora antalet bilar så bestämde man att ingen lunchpaus skulle tas utan samtliga fick då pilla i sig maten när det passade mellan heaten vilket gick alldeles utmärkt för samtliga. Om man skall orda om prestationerna så var det väl inga skrällar direkt på 1:a platsen i alla klasser. Andrii Yakymiv från Ukraina tog som förväntat hand om 1,5cc-klassen och även klass 3. I 2,5cc klassen kändes det liksom vem skall hota suveräne Torbjörn Johannessen fra Norge ? Just det, ingen kunde rubba honom.Torbjörn körde sitt heat på fredagen så var det klart men han ville pröva ett heat även på söndagen vilket blev även det en helt oslagbar hastighet. Vad månde bliva av den pojken när han blir stor? I 10cc-klassen var det den tappert kämpande Richard Helander som fick godkänt med goda 327,168 km som 12:e man med Michel Duran bakom sig på 13:e plats. En mycket trevlig bekantskap var den, utom tävlan kommen amerikan vid namn David Lundegard, som med sin 10cc modell klippte till med fina 335,368 km som då blev amerikanskt rekord. Prislistan speciellt då i 10cc-klassen skulle kunnat se lite annorlunda ut om banan hade hållit EM-status hela vägen. När tiorna skulle ut på banan så var den inte lämplig för de snabbaste bilarna utan kilometrarna slirades bort snabbt för en del favoriter helt klart. Hade jag varit arrangör så hade tiorna fått starta först både på lördagen och söndagen. Just nu har jag svårt att se att Hannover-banan kan ha ett EM igen utan vissa åtgärder men det är min personliga åsikt. Resultatlistor se speedmodelcar.com

På FEMA-mötet så tog det extra lång tid för att spika nästa års EM vilket då om jag har rätt blir ”Kaspovar” i Ungern. Det var många länder som inte ville ha EM där eftersom banan just nu är i dåligt skick. Men FEMA menade att dom skulle få ut sitt bidrag i förskott då för att börja i tid och rusta upp anläggningen till EM-status. Det är bara att börja ladda upp.

 Text & foto Karl-Arne

SM 2018 18 - 19 augusti i Örebro 

Som alltid så skall vi väl orda lite om vädret. Man kan lugnt säga att det var ett ganska normalt sommarväder utan hetta eller kyla. Som vanligt så startar vi upp med en träningsdag på fredagen, vilket inte alla tycktes behöva för nålinställningar och däcktest. Resultatmässigt hänvisar jag till listan som talar om att antalet startande och bilar borde ha varit lite fler med tanke på SM. 

Lördagen startade med ett förarmöte samt en tyst minut för vår käre kamrat från GMBK Bengt Grönlund som efter en tids sjukdom seglade vidare till en annan strand. ”Tack för din ödmjukhet och hjälpsamhet Besse”! 

Efter en lyckad första dag så hade vår superhorsare Boris dukat upp med en helt suverän kvällssupé i klubbhuset vid banan. Denna bestod av olika slag av lax och potatisgratäng samt en helt suverän inläggning av sill. På toppen av detta så var det en löjromssås som skall ha ett eget hedersomnämnande och satte pricken på allt. Detta var inte första gången som Boris stod för godiset, plus att han skänkte behållningen till Caster som är hedervärt. Tack Boris för detta samt ditt slitgöra på centrumpålen som har ett eget värde. 

Söndagen blev som lördagen med lite blandade körningar. Skall man säga något om prestationerna så var väl Mats Böhlin:s körning i 10cc-klassen dagens topp. Jan-Erik Falk gjorde väl det som man förväntar sig av honom i två klasser. Nämnas skall väl också att Richard Helander knep sin första SM-medalj i 10cc. Äntligen fick Boris till det med sin nya 3,5 cc med goda 277,279 km/tim. I 1,5cc-klassen var Åke Ekstrand ohotad som vanligt. OPS-Cupen tuffar vidare med Richard i stor ledning. Vi måste också nämna att OPS-kungen Owe Holmstedt nu börjar att hitta rätta inställningarna vilket gjorde att han tog bronset i 5cc-klassen. 

Nu har den svenska tävlingssäsongen två tävlingar kvar och nästa samling blir då i Gävle den 15-16 September, som är en FEMA-tävling.

VÄL MÖTT I GÄVLE !   

Karl-Arne

  Resultat se tabell under Tävlingar/Resultat. Foto Red & KAK.

sommartävlingen gävle 21-22 juli 2018

Få, men entusiastiska deltagare i sommartävlingen i Gävle. Resultat se listan.  Foto GMBK

Sommartävlingen örebro 8 juli 2018

Årets första semestertävling blev en lugn och avslappnad tillställning med ett toppenväder därtill. Lördagsträningen började med ett skumt väder vilket gjorde att flertalet bränslenålar justerades i någon riktning. Deltagarantalet var inte så stort och vissa kombatanter var där för att förvissa sig om att allt var i sin ordning innan resan till EM i Hannover. Fick man inte de svar man önskade så finns ju GMBK:s sommartävling den nu 21-22 juli för att räta ut vissa frågetecken inför EM. Resultaten hänvisar jag till listan. Helgens stora begivenhet var helt klart Mats Böhlin:s 10cc-körning som placerade honom högt på årets världsranking. I 10cc kan vi nu se att Lars Wahlund börjar bli säker över 30-strecket vilket gör att han borde ingå i Swedish Team på EM. Jan-Erik Falk presterade vad vi förväntar oss i 5cc men i 3,5cc haltar det lite just nu. Däremot så har Ulf Ek nu börjat nosa på riktiga 5cc resultat om han nu inte trycker på knappen för tidigt, som i första racet. Kenth Jansson i 3,5cc räknar vi med ska toppa på EM nu när han börjat hitta inställningarna. Richard och jag fick inte till någon topp nu men det är bara att riva ner och börja om. Richard har vilat ”snabben” inför EM och räknar då med att göra ett bra resultat. Boris Åström visade upp sin nya skapelse som Agustyn Vegera knåpat ihop och som vi nu hoppas mycket på. Åke Ekstrand är nu ganska ohotad i 1,5cc-klassen för tillfället med ännu en bra körning. Ja nu väntar då EM i Hannover som verkar bli ett av dom större på senare år, med många deltagare. Även om jag inte förväntar mig långt upp i prislistan så är det en otrolig social upplevelse att få vara med i denna atmosfär och träffa linbilsfolket i europa. Nä, tillbaks till ”workbench” och jobba på.

Väl mött i Gävle nästa gång där jag själv inte kan deltaga men OPS-folket bör nog hämta poäng där om man vill vara med i finalen.

Text & foto Karl-Arne & red.

Mats Böhlin körde 340,598 km/t i klass E5, 10 cc, näst bäst i världen idag! (hittills i år). Foto red.

sveriges GP Gävle 16 - 17 juni 2018

Sveriges GP i dagarna 3, inklusive fredagens träning blev en mycket trevlig tillställning med bra arrangemang, mat och dryck från köket i vanlig god ordning. Klubben hade vikt- och bränslekontroll, vilket dom flesta deltagarna klarade bra. Deltagarantalet var inte så stort då många hade andra göromål att sköta om. Resultatmässigt hänvisas till listan. Vädergudarna var på vår sida även denna helg så när på några stänk på söndagen. Vi som kommer utsocknes ifrån brukar gärna hysa in oss på hotell Aveny, så även denna helg, som är centralt och hyfsade priser. När vår super-horsare Boris Åström inte är på plats så blir det märkbart hur vissa kombattanter plötsligt får problem vilket kan vara nyttigt inför kommande drabbningar och något att tänka på. Nu stundar EM i Hannover och vill man träna mer så är det sommartävlingarna i Örebro och Gävle kvar, att finjustera inställningar m.m.

Väl mött i Örebro nästa tävling.

Text & foto Karl-Arne           

 

Deltagarlista nedan

för EM i Hannover 2018, alla klasser utom 1,5cc, synd, reds kom.

Octan åkte till Tallinn GS 2-3 juni 2018

 Resultat se speedmodelcar

Fyra gubbar tog det flytande middagsbordet över viken så vi kom fram lagom till träningen på fredagen. Det var Falk, Micke, Kenta å Björk. Vi hade med oss 3 femkubikare och 4 treochenhalvor. Falk har ordning och tränade inte, vi andra körde några gånger och ställde in hjul och nålar mm. På kvällen gick Schweizarna, Monks och jag till den vackra lilla operan och hörde La Traviata i en fin uppsättning, drack champagne med vickning. Gamla stan i Tallinn är verkligen fint renoverad nu och fylld av turister och matkällare.

Lördag vackert väder och första heatet. Det var mest östfolk som hade kommit, jagtror att centraleuropeerna sparar sig till EM i Hannover.  I 3.5 tog Falk ledningen med 279 och tre svenskar bland de fyra snabbaste. Så Sverige låg väl framme.

I 5 cc tog Falk ledningen med 307 och Micke tvåa med 292 och jag nollade. Orsak slapp kolv (slut efter två körningar) och för låg komp. Kolvar skall man visst köpa grossvis. Presidenten Schmutz horsade de svenska bilarna och tog själv ledningen i 10 cc. På kvällen grillfest i depån i det vackra vädret.

Söndag – fortfarande vackert medelhavsväder. 3.5, två ukrainare lyckades pressa sig förbi svenskarna, Kent kom trea med 282 och Falk en tiondel efter, men Sverige på 3, 4, 5 plats.

5 cc. Skulle Tonu ta sig förbi Falk? Han har kapaciteten, men inte denna dag 303. Mickes bil gick fint båda dagarna 296 kom på 4 plats. Min motor helrenoverades med nytt foder och kolv och en gammal mässing toppknapp som jag svarvade om till hög komp i den välutrustade verkstadskällaren. Så det blev inkörning och 291, mager och blästring. Kolven slut igen. Men kom 5a. Klassen här lite tunn, men tillgången till den nya Ströbel motorn kan nog sätta fart på klassen. Kiechl lär ha tränat 303 med den.

10 cc. Här vann Schmutz med två jämna körningar med sina kolfiberunder 339 och Sepp en km efter.

På kvällen blev alla bjudna av Jultomten på middag i en källare i gamla stan. Nästa dag måndag blev vi bjudna på en gourmetlunch på en restaurant vid havet och på kvällen flöt vi till Stockholm med middag och Falk bjöd på segerchampagne!

Text & bild Nils Björk

 

Oldtimertävling i örebro 2 juni 2018

Resultat se tabell under tävlingar/resultat

Evenemanget samlade ett 10-tal entusiaster i strålande solsken och nästan 30 graders värme! Inte direkt dieselväder men vi gjorde det bästa vi kunde. Lite knepigt att ställa in motorerna. Ulf Ek hade laddat upp med en mindre armada av bilar i nästan alla klasser. Den minsta 1,5cc MRÖ bilen (inte större än en handflata) som kördes av Mats fixade 2 hyfsat snabba repor med den rätt ovanliga 1,5 cc Super Tigre dieseln. Se bild nedan. I 2,5 cc klassen dominerade Ulf Ek med sina fina Slabang modeller med egen motorbestyckning och Oliver Tiger twinshaft. Mats Böhlins Super Tigre RQ65 presterade nästan som vanligt. 5 cc klassen toppades av Mats Böhlin med sin fina Proto modell med Super Tigre 29 som var uppe och nosade på 220 strecket och med 216 km/t som vinnande resultat. Mats Johanssons 5 cc hade problem med lager i växelboxen så resultat blev därefter, tråkigt. Största klassen hade många fina bilar med de presterade kanske inte som väntat med +150 km/t som bästa speed. Ulfs Blue Devil och Mats nya RQ Dooling är maffiga maskiner med en ljudkuliss över det vanliga. Ett speciellt tack till Mats och Owe som trots sol och brännande hetta på centrumpålen horsade våra bilar.

Text & bild Red.

LYXRESAN TILL KAPFENHARDT 18 - 20 Maj 2018.

RESULTAT – SE SPEEDMODELCAR

Den här gången åkte bara två svenskar ned, Falk å Björk. Vi har tröttnat på färjorna från Ystad och Trelleborg, går 23:30 också ska man upp kl. 5 nästa morgon. Vi åkte med Göteborg – Kiel färjan istället. Den går 18:45 och kommer fram 9:15 nästa morgon, till Göteborg bara 47 mil mot 65 till Ystad. På kvällen hinner man äta god middag på båten och på morgonen hinner man både vakna och äta frukost. Ett bättre alternativ! Från Kiel 75 mil ner till Schwarzwald, med enorma köer på autobahn och mycket vägbyggen, innerfilen fylld av en lång obruten långtradarorm, det tog 10 timmar. Dags å flyga? Vi brukar bo på hotel Erichs ett mycket trevligt litet hotell drivet av 3 generationer.

Fredag var träning, vackert väder och sol, 20 C°. Falk tränade inte med sin 5a eller 3,5a, men jag hann med tre rundor med min 5a med hemgjord motor. Körde den för 10 år sen å då gjorde den 305 – 307 med kort pipa och stora hjul, men nu funkar det inte alls, måste ha små hjul och längre pipa. Hann gaffla in piplängd och hjulstorlek. Hade gjort en ny pipa men Stellings gamla var bättre. 299 km/t. Inte så många tränade, dom har ordning på grejorna. På kvällen ljus sparris i stora lass.

Lördag – söndag.  Nu kom alla, detta är den stora vårmönstringen i Europa.  lördag, mulet, inte så varmt och tunn luft. Söndag rätt kallt och regn, men tak på bana och depå. Många fick stanna en eller 2 eller 3 gånger och vrida ut nålen. Men inte vi svenskar vi är vana vid kallt väder.

1,5 cc, Rein Teder (EST) var som vanligt snabbast 256 km/t. Lembit Vaher som inte vunnit på ett tag var hemma och byggde febrilt nya bilar. Jakymiv som vunnit mycket sista tiden blev 2a. Volker Besang 3a, han körde tre bilar och alla snabba.

2,5 cc, Gabor (H) snabbast som vanligt med 275 km/t.  Johannesen var inte där. Ev. hade hennes man ett finger med i mekandet, han är duktig.

3,5 cc,  Jakimiv (UKR) vann som vanligt med en knut före Smolnikov Jr. Falks bil klarade inte den hoppiga dragkanten och slog av sporren. Falk tycker dålig bana och andra tycker klen bil som inte tål smällarna. Stötdämpare? Presidenten hade byggt en kolfiberbil till sin mamma. Premiär, den gick bra 258 km/t.

 3,5 cc platt – klassen inte populär längre. Inte så många körde, Bylik (UKR) vann med 244 km/t.

5 cc, T Sepp (EST) 297 km/t och Kiechl (CH) 295 km/t, han körde den nya Ströbel/Profi 5an. Den är nu klar och kan köpas av Ströbel en mycket välgjord motor med stålfront. Falks framvagn rasade (det är banans fel, så det så.) men 298 km/h. Kom på andra plats ändå. Italienare Adreani slog till med 301km/t och vann. Björks 5a hade höjd komp (dumt) och kolven slog i toppen (såg inte det i den mörka depån), resultat 287Km/h och 9a.

10 cc, Duran (F) tog ledningen direkt med sina båda bilar, det är otroligt vad jämn han är, kör alltid fort. Schmutz (CH) med sina kolfiberbilar och T Sepp (EST) båda 333 km/t.

I depån var det liv och rökelse som vanligt och med mycket vin, korvar, tårtor. Ströbel hade mycket till salu, bl. annat 3,5 cc och 5 cc Profi motorer och den snabba Piccotian, samt byggsatser till 5 och 10 cc bilar med Linas bottnar av 7075. Har aldrig varit så välbeställt med material, Ströbel!

Sen åt vi igen en mycket god middag ( jordgubbar med vispgräde) i Erichs matsal och sov länge och sen 75 mil till det goda middagsbordet på Stena färjan. Långtradare förbjudna på autobahn Pingsthelgen så det flöt på bra. På hemvägen levererade vi en 3,5 cc Vegera bil till Boris på motell Rattmuffen. Nästa tävling blir Tallinn 1 Juni med La Traviata på Operan och möra biffar på båten, å kanske lite modellbil också, då har jag fixat kompen och Falk förstärkt sina bilar.

Text & foto Nils Björk.

 
 
Brommakannan 12-13 maj 2018

Ja, då var vi igång med årets första svenska tävling som enligt gammal tradition handlar om ”Brommakannan” med Racer - Octan som arrangör. Hastigheter och resultat hänvisar jag till "resultat". Tävlingen består av flera moment med bl.a. ”Oldtimer-race” där förare i förväg skall uppge vilken fart modellen presterar vilket kan vara lite knepigt.

Som hjälp till detta har man möjligheten att träna/provköra modellen för att veta när tidtagningen skall aktiveras. När väl tävlingen var över visade det sig att det blev en mycket tät kamp i toppen där Richard Helander hade mest koll på när det var dags att trycka på tidtagningen. Tvåa mycket tätt efter kom Mats Johansson och på 3:e plats var det Stellan Åström som kände sin bil väl. Med andra ord så tog Richard Helander hem 2018-års ”Oldtimer-Trofé”.

När det gäller Brommakannan var det återigen Jan-Erik Falk som drog det längsta strået med sin 5cc-bil och får en inteckning i pokalen. Tvåa i kannan blev Richard Helander med helt suveränt nytt personligt rekord med sin 10cc. Tredje platsen knep Torbjörn Johannessen (2,5cc). Vem kan stoppa honom i EM i Hannover? Fyran tog den ständigt farlige Lars Wahlund som nu är i god form. Femma var Uffe Ek som nu börjar röra sig mot den magiska 300 km-vallen igen, toppen.

OPS-Cupen avverkade sin första deltävling där det var mycket fina resultat. Snabbast denna dag var Anders Martinelle som på träning dagen före körde av vevaxeln i sin OPS-femma, men hem och i med nya prylar samt topp-resultat på söndagen. Tätt efter var de sista årens suverän Owe Holmstedt som också körde ett kanon-resultat ”heja, heja”.

Vad kan man säga mer om årets första tävling. Jo, vädrets makter var på vår sida, även om söndagens hetta var lite i överkant. Till sist så var Åke Ekstrands resultat i 1,5cc-klassen en höjdare, grattis.

 Text Karl-Arne Foto red.

© Copyright SMRU