reportage i text & Bild

2022-09-26

pokaltävlingen 24 -25 september 2022 i örebro

Resultat under Tävlingar/resultat, text och bilder kommer..!

2022-08-18

sm 13 - 14 augusti 2022 i örebro 

Ja, då har vi åter avverkat ett mästerskap i vår kära linbils-ring. Först vill SMRU tacka ”Caster” återigen för en väl genomförd tävling och att kiosken var tillgänglig hela tiden. Mycket trevligt och roligt med några nya röster i speaker-tornet. Och sen den där fiskar´n Åström. Vad skall vi göra utan honom ? Som han slavade vid centrumpålen i dagar tre. Uppe på det så fixade han till en mycket trevlig kamratafton med lax och kräftor. Honom klarar vi inte oss utan, klart som korvspad. Vädret kan man väl inte klaga på även om värmen tog på oss och inställningarna av bränsle och komp. Hände det något på betong-ringen ? Jovisst, där skulle 6 svenska mästare koras under två dagars race med 4 heat. I 1,5cc lade Boris beslag på guld-plaketten före ”Silver-Anders” som för dagen mest testade sin mygga inför kommande stordrabbning. Stellan Ekström skrämde iväg sin lilla mygga från forntiden till en bronsplakett vilket han får vara nöjd med. Leif Lindén orkade inte till pallen denna gång också med en fornlämning och Fredrik Colliander nollade sina körningar. 2,5cc-klassen går som vanligt sin ”kräftgång” med magert startfält. Leif ”Vellinge” Persson knep dock guldet före Lars Sundberg som mest smålog mot sin prestation. Klassen 3B är inte ett dugg bättre i sitt startfält än 2,5cc. Efter mycket skruvande och meckande kunde Thomas Bodinson raka hem guldet till en hastighet av 200.00 km/tim. prick det ni. Anders tog andra på en mycket moderat tid. Den skall med till Pila så mecka på bara.

På tronen i 3,5cc-klassen huserar Kenth Jansson med klar tydlighet. Båda hans modeller ligger och nosar på internationella topptider. Silver-plaketten tog Niclas Norberg med Boris i hasorna endast 0,433 km efter vilket gav bronset. 5cc-klassen bjöd inte på några överraskningar förutom då att Mats Johansson nu börjar att hitta inställningarna och tog hedersamt bronsplaketten. Före honom i prislistan parkerade då Jan-Erik Falk på 1:an och Ulf Ek på 2:an. Anders Martinelle tog ytterligare 10 poäng i den nu slumrande OPS-Cupen med Michael Eklöf på 9 poäng. I ”könig-klasse” 10cc blev det en kamp ända in på målsnöret. Undertecknad kunde nu med ett nytt personligt resultat ta hem mästerskapet med knapp marginal före Lars Wahlund på 2:a. Om Lasse hade varit cool nog och väntat ett par varv till innan knapptrycket så hade jag fått nöja mig med SM-silver. Tilläggas kan att detta var tredje SM-guldet i rad för undertecknad. Bronset knep Peter Wahlund som satsade hårt i 4:e heatet men det höll inte. Våra EM/VM-deltagare Helander,Persson och Björk har nu lite att jobba på inför den stora drabbningen i Pila. Leif Lindén och Stellan Ekström letar febrilt efter kilometer i sina bilar. Personligen tror jag att dom måste vara mer aktiva under säsongen för att få mer pulver i maskinerna m.m.

Karl-Arne text & foto

2022-07-05

sommartävling 2 - 3 juli 2022 i örebro

Årets sommar-race är nu avklarat med internationellt besök. Undertecknad var ej på plats på lördagen då ”oldtimer” hade hand om dagen. Jag hade ryktesvis hört att Thomas Finn från Hannover skulle dyka upp vilket stämde. Han hade med sig även paret Besang i form av Anette och Volker vilket var ett trevligt inslag i tävlingen. Caster hade fått till det bra med kiosken med dricka och goda pajer som uppskattades. Vädermässigt fanns inget att klaga på men någon parameter i luften var inte till fördel i ”königsklasse” då ingen av tiokubikarna fick till det. SMRU:s ”sekretär” Richard hade visserligen något på gång mot 30-strecken men glödpluggen ville något annat denna dag. Om vi nu kollar mygg-klassen 1,5cc så tog super-horsaren ”Boris” ettan med en hyfsad hastighet och Volker Besang tog tvåan med en blygsam fart. Vår internationella man Anders Martinelle var nog inte riktigt nöjd med dagen men han lurar i vassen. I 2,5 klassen var det som vanligt när Torbjörn fra Norge kliver ut på betongen. Vad skall man säga om hans två ekipage som är omöjliga att komma före. Jag kan tänka att övriga 2,5 åkare ute i Europa tänker, hoppas inte att han från Norge dyker upp på EM/VM. Det kan dom glömma, han kommer! Dom får väl som vanligt tampas om 2:a platsen och vara nöjda med det. Tvåan tog Volker Besang med en hyfsad fart men hästlängder efter. Leif ”Vellinge" Persson letar efter mer krut i sin 2,5 cc men den kommer. Ettan i 3,5cc var idag ingen sensation men ”Kenta” testar nu inför dom stora drabbningarna. Superhorsan/pålslaven Åström:s bil låter väldigt bra men den måste stå i 8 varv. Nicklas Norberg hade en topptid på gång men även den måste stå i 8 varv men det kommer. Vår ”webred” Stig stämplade två nollor vilket han får bättra på inför SM. Det verkade som han kärra har hård komp och inte får hjulen att rulla på vid starten. (Orsaken var att svänghjulet lossnat igen. Reds kom)  Träning på fredagen inför SM.

 

Klass 3b hade dagens klenaste startfält där Thomas Bodinson inte fick till det med sin vackra modell. Han får nu också satsa på SM. Anders tog ettan påen för honom blygsam hastighet. Skärpning nu inför Pila. Helgen fetaste startfält blev då i 5cc-klassen. Där tog vårt utländska besök hand om dom tre översta platserna vilket i sig inte var någon överraskning. Bakom låg Boris och jagade men nådde inte fram riktigt. Mats Johansson fick till en bra körning och knep femman. Nisse Björk fick idag nöja sig med sexan. Det som höjde ögonbrynen denna dag var ”Falken:s” två nollor med tanke på hans prestation senast i Kapfenhardt. Resultaten i ”Königs-klasse” skrämmer väl knappast tio-åkarna ute i Europa inför EM/VM. Att undertecknad tog ettan beror på att övriga i fältet inte fick till det utom då Richard som hade greppet i ett antal varv innan glödpluggen sade ”hej då”. I övrigt i klassen var det väl inte mycket att orda om, och vår ”coming man” Tord Vejdal kan nu se att 10cc-klassen kan vara nog så knepig vissa dagar. Lasse Wahlund kom inte denna dag men Thomas Bodinson med fru fick representera GMBK:s färger vilket var mycket trevligt. Till sist, ett stort tack till vår ”superhorsare” Boris som är hundraprocentig TACK !

Väl mött till SM!     Karl-Arne text & foto. Red. foto

 

ödlsjflf

 Resultat se under Tävlingar/resultat

2022-05-21

Vårtävlingen 14 - 15 maj 2022  i örebro

Nu är säsongen igång äntligen med det sedvanliga upplägget att man kör mot gällande svenska rekord oavsett klass. Arrangör var som vanligt ”Racer Octan” Stockholm. Detta race avverkades på söndagen med två heat och dessförinnan på lördagen gick årets ”Oldtimer-race” där Richard Helander knep pokalen. För dom som inte vet hur det går till för att plocka hem bucklan gäller följande. Man skall i förväg uppge (gissa) hur fort man tror att bilen kommer att gå vilket noteras på listan. Därefter kör alla sina små klenoder i två heat, och den som kommer närmast uppgiven (gissad) hastighet blir den som får hissa pokalen och i år 2022 blev det Richard Helander. 

Om vi återgår till söndagens race där de s.k. ”blåslamporna” tävlade i varsin klass men att man skulle vara så nära eller bättre än gällande banrekord. Där stod Torbjörn Johannessen fra Norge som segrare med Kenth Jansson i hälarna bara 10-delar efter. Trea blev Augustyn Wegera från Polen. Jo, tre man kom från Polen till säsongsstarten vilket gav lite extra krydda på tillställningen. Dom övriga två var Tadeusz Koronka och Piotr Jopek vilka tog dom två översta platserna i 10cc-klassen inte helt oväntat.

Vad hände mer i ”König-klasse” ? Vår senaste medlem Tord Vejdal som nu prövar lyckan. Vår tekniske ”sekretär” Leif Lindén fick sin FTL att passera 300-strecket och det var ett bra tag sedan. Även Leif ”Vellinge” Persson har nu sin nya ”Linas” över 300-strecket. Lasse och Peter Wahlund fick inte till det som dom ville denna dag men dom kommer tillbaka. Undertecknad hade väl halvt godkänt med ena bilen och blåste ett däck på den andra. 10cc-fantomen Richard hade inte möjligheten att vara med på söndagen då han ingick i ett ”Biljard-team” som tävlade i Stockholm.

När det gällde ”Oldtimer” så hade vi celebert besök av John Goodall från England och han har besökt Örebro många gånger tidigare, en mycket trevlig bekantskap. SMRU avverkade årsmötet 2022 under lördagen där sittande styrelse blev godkända och omvaldes enhälligt.

Under mötet berättade Lars Wahlund om dom problem som klubben nu jobbar med bl.a. inbrott och förstörelse på anläggningen. Så dom två nu kommande tävlingarna den 28-29 maj och GP:t 18-19 juni äro inställda. Dom försöker att nu få till någon tävling lite senare vilket GMBK meddelar.

Nästkommande tävling nu blir då i Örebro med ”Oldtimer” (lördag) och FEMA på söndagen 2 – 3 Juli. Det finns många önskemål om att åka till Pila/Polen för att deltaga i EM/VM. Då är det detta med giltiga pass.

Ni som glömt bort att förnya sitt vanliga pass kan då söka ett s.k. Nationellt id-kort som gäller som resehandling inom EU/EES/Schengen. När man bokat tid hos polisen tar det i snitt 5 – 7 dagar så har man det i handen. Detta gäller i 5 år och barn över 12 år. För barn under 12 år gäller det 3 år.

VÄL MÖTT i Örebro den 2 – 3 Juli  Glöm inte att anmäla er !

Karl-Arne text foto + red.


Richard Helander vinnare av Oldtimer trofén.

Resultat se under TÄVLINGAR/Resultat

2021-10-08

boris tankar och funderingar efter em i pila 2021

Sitter i höstmörkret å tänker tillbaka på em i Pila. Jag reste tillsammans med Richard Helander från Jönköping ner mot Polen. Ni känner ju den mannen så ni förstår säkert att vi hade kul på vår resa. Den utlovade covid testen var inte tillgänglig i Karlskrona. Så med de Åströmska temperamentet som blev tillgängligt i Stenas lokaler. Efterlämnat ett gäng fågelholkar Stenas lokaler beslöt jag att lösa problemet själv! Vännerna i Polen fixade allt när vi kom till Pila. Så då kunde man lägga det bakom sig! 

Väl framme i Pila va det träning för många. Vädret va som en högsommardag. Hälsade runt på folk som man inte träffat på länge. Det märktes att vi saknat varann. Fema familjen är något speciellt. Mycket kärlek å kamratskap! Blev på eftermiddagen kidnappad av polakerna å hamnade sedan i Wegeras hobbyrum. Många av de andra anslöt och timmarna gick. När vi va klara med bilarna så blev jag bjuden på en riktigt polsk middag som fru Wegera dukat fram. Underbart! Skjuts hem till hotellet å anslöt i baren med vår vän från Norge med kamrat. 

Tävling Dag 1 bjöd återigen på högsommar. Laddad med förväntningar kokade ihop med värmen. De flesta av er kunde ju följa oss på webben. Så resultat mm. vet ni säkert om. Svårkört och dåliga tider kantade denna dag. Förutom vissa då! Som en viss norrman! Körde bara ett banrekord! På en tomgångskörning?. Dagen gick till ända i lagom tempo å kvällen bjöd på god mat mm. tillsammans med de andra deltagarna. 

Dag 2 Samma värme återigen! Att nästan alla bilar i samtliga klasser betedde sig lika var ett faktum. Bra uppgångar som avslutades med en kroknande bil under pik. De blev nästan lite komiskt när alla bilar reagerade lika. Tråkigt för de som kollade på webben kan jag tänka! Norge hade bara en bil för dagen. Det är faktiskt en stor ära att få vara horsare till Torbjörn. Det är fantastiskt kul att få vara med världens bästa modellbilsförare å dela tankar å framgångar. Tack Torbjörn för förtroendet! 

Dag 3. Dagen D. Nu skulle alla fel rättas till. En del ökningar blev det. För egen del så föll jag in i samma problem som de andra med min 5cc. Upp som en sol å ner som en pannkaka. Jag å Richard var nöja första dagen med varsin fjärdeplats i våra klasser. Sen kom omkörningar. Tävling i all ära Det är bonusen i denna sport. Gemenskapen å kamratandan överväger allt. Det är så fantastiskt kul att få delta i denna FEMA Familj! 

Nästa år är det EM/VM i Pila igen! Hoppas ni hänger med! Ni kommer inte att ångra er! Ha nu en riktigt bra höst å vinter. 

Ta hand om er så ses vi på banan nästa år. Boris Åström

2021-09-16

Resan till EM i Pila Polen 9 - 12 sept 2021.

Vi var 5 svenskar som bilade och färjade till Pila. Falk, Jansson, Helander, Åström och jag. Det blev rätt mycket bilåka. Stockholm – Karlskrona 50 mil och sen Gdansk – Pila 20 mil. Färjan var mycket bra.  Vi bodde på jättestora hotel Gromada som är bra. Bananläggningen är världens bästa med två stora tält för rymliga meckbord, digital visning av startlistor och farter samt ett fik. På torsdag anmälan och lite träning. Banan är mer än förstklassig, här fanns allt, vad som förvånade oss var att banan inte tvättades på hela tiden och den blev också ganska hal på slutet. Min 10:a hade en ganska brutal ingång och spann då loss och återfick aldrig fästet. De som accade mera gradvis var de som fick bra toppfarter och vann. 

Fredag, lördag och söndag kördes ett heat varje dag. Fint väder med behagliga 28 °, men söndagen lite svalare. Av svenskarna var det Kenth som körde bäst, 292 en km från seger, blev tvåa och enda svensk på pallen. Helander 10 cc, körde också bra, 329 i första heatet. Boris körde habilt i mitten av fältet. Falk hade batteriproblem och kom ingen vart, inte heller undertecknad, utan att förstå varför. Schweiz tog alla tre pallplatserna i 10 cc med Ströbel i topp. Torbjörn Johannesen vann som vanligt 2,5 cc, överlägset. Tonu Sepp tog hem 5 cc, också överlägset.

Lunchpaket utdelades, undertecknad beställde hamburgare – den var enormt stor och en fjärdedel fick jag ned – polska magar tycks vara väldigt stora. Det kunde man se här och var. Mätt blev man.

Sammanfattningsvis ett mycket lyckat EM – men inte för Sverige. Nästa race är nog  Lucia race i december i Tallinn. Dit är det nära, bara färja över viken. Och det är operett på operan då, Greven av Luxemburg!

Nils Björk text & bild.

2021-09-05

2021-07-23

Sommar- race 17-18 juli 2021 i örebro

Upplägget var lite annorlunda denna helg med Oldtimer på lördagen och FEMA klasser på söndagen. Antalet deltagare är ju mindre på tävlingar i juli pga semesterperioden. Det fanns tid att testa och köra någon träningsrepa före den egentliga tävlingen. Intresset för att köra sina "gamla" rariteter är ganska stort vid dessa få tillfällen. Dagen hade samlat bilar i samtliga storleksklasser. Tyvärr var väl driftsäkerheten varierande kanske beroende på det väldigt varma vädret. Men alla gjorde så gott dom kunde och verkade framför allt ha roligt. Minsta 1,5cc klassen med 6 st SMRU bilar toppades av Mats och Richard med hyfsade resultat. 2,5cc klassen vanns av Ulf med sin Oliver bestyckade RQ58 som gjorde ett par fina körningar. Lite udda Mite klassen gjorde med sina 19 motorer ett par körningar som lät mer än vad det gick. 5cc klassen dominerades av Proto bilar där Mats med sin Super Tigre fick till ca 220 km/t vilket är bra. I 10cc klassen var det problem att få igång maskinerna. Ulf drog dock igång sin Dooling Yellow Jacket och presterade 233 km/t med en härlig sång. Många hade hoppats få se och höra Nils Dooling bestyckade Blue Devil men den ville inte starta trots idoga försök. Sammanfattningsvis en trevlig tillställning trots ibland svårstartade maskiner i ett fint högsommarväder. Resultat se lista under "Resultat".

Red. Text & Bild 

På söndagen kördes det alla FEMA klasser. Vädret var varmt och skönt inte fullt så stekande som på lördagen.Han Torbjörn ”fra” Norge han är duktig han. Duktig är väl den svagaste  vokabulören i Torbjörn:s fall, han är nog mer otrolig. Nu sitter alla ute i europa som kör 2,5cc-bilar och suckar. Han den där ”fra” Norge har kvicknat till så nu får vi väl köra om andraplatserna igen om han nu kommer till EM i Pila. Lasse Sundberg verkar att klämt in lite pulver i sin 2,5:a som nu börjar att röra på sig. Den där ”super-horsaren” vid namn Boris gick ”bananas” i helgen vilket borgade för andraplatsen i ”europa-toppen” i 3,5cc-klassen. Nu toppas den listan av två svenskar med Kenta på 1:an än så länge. Vad månde bliva av dom pojkarna när dom blir ”fullvuxna” ? Inte nog med detta så passade Åströmar´n på att klämma till med en topp-notering i 5cc-klassen också. Nu är han på gång fiskar´n. ”Falken” visade ännu en gång var 5cc-skåpet skall stå med ett topp-resultat. Hoppas att han kan matcha 5cc-topparna i Tallinn kommande helg. Det magra 10cc-fältet kunde inte svara upp med så mycket. Jag fick till en knappt godkänd körning medan dom andra suckade lite. Leif Persson kom med sin nya ”Linas”-bil som inte ville riktigt den här gången heller men passerade 300-strecket ändå. Richard:s ”Linas”-tia hade ingen bra dag så nu meckar han för fulla muggar med den inför ”Tallinn-Racet” kommande helg. Hans andra 10cc-bil fungerar inte som han vill, det är något mysko. Vår ”coming-man” i 10cc-klassen Anders Martinelle håller på att prova ut allt som går att prova så nu väntar vi på att han kommer att passera 300-strecket snart så han då får bjuda på champagne . Nu är det bara att vänta in resultaten från ”Grand Prix” i Tallinn kommande helg.

VÄL MÖTT PÅ SM i Gävle den 14 – 15 AugustiVÄLKOMNA 

Karl-Arne Text & Bild

2021-07-01

Sveriges GP 19-20 juni 2021 i örebro 

Sveriges GP blev en mycket trevlig tillställning med utländskt besök både från Estland och Polen. Denna helg var vädergudarna på vår sida om man nu tycker om sol och värme. Det visade sig vara ett svårbemästrat väder då många hade lite problem med diverse inställningar vilket då inte gällde alla med tanke på Kenth Jansson:s prestation i klass 3 vilket resulterade i ett nytt svenskt rekord med 0,566 km ökning sedan 2019 som han själv hade. Caster möjliggjorde detta till en arrangörsmässig lyckad helg då många kunde få mat och dryck i dagar två levererat från en ”catering” som Caster hade ordnat. Ett särskilt stort tack till Mats Johansson:s fru Anne som hjälpte till med luncherna och tog hand om ”kiosken”. SMRU vill också tacka ”Caster” för det arbete som föreligger ett GP då man vet om internationella deltagare som kommer. Återigen ett stort tack till vår ”superhorsare”  Boris som under het sol horsade dom flesta bilarna. Hände det något på betongringen under denna helg ? Jodå, en och annan god prestation fick se dagens ljus. När det gäller hastigheter så finns dom under ”resultat” härpå hemsidan. I klass 1 så var väl inte segraren någon skräll precis då Lembit Vaher från Estland klämde till med en världstid. Leif Lindén med sin ”Strix” plockade hem 2:a pokalen sedan var det inte så mycket mer i klass 1. I klass 2 kunde vi igen se Lembit Vaher på ettan med Lasse Sundberg på plats 2 med en moderat tid i en mycket just nu mager klass. Klass 3b hade inga startande denna helg. Ettan i klass tre kunde vi notera nytt svenskt rekord i form av Kenth Jansson som nu verkar ha hittat rätt med inställningarna. Jan-Erik Falk tog 2:an endast fem knutar bakom med Augustyn Wegera strax efter. Boris Åström verkar nu fått fart på båda sina klass 3-bilar. 

 Klass 4 blev en riktig batalj med endast 0,620 km. mellan 1:an och trean. Etta Tönu Sepp tvåa Augustyn Wegera och trea Jan-Erik Falk. Jag tror att Wegera:s tid var nytt polskt rekord. På 4:e plats kom Boris Åström på nytt personligt och är på gång. Ulf Ek har tappat lite men kommer säkert igen. Anders Martinelle verkar att ha skrämt upp OPS-femman rejält denna helg med mycket gott resultat. Leif Persson kom med ny femma men fick inget pulver i den denna gång. Håkan Ehn kom och luftade sina vingar med en moderat tid vilket gör att han bör träna lite också. Nils Björk hade ingen bra helg med sin 5:a. Richard:s OPS-femma hade bestämt sig att för att inte prestera något denna helg. Mats Johansson letar efter högre farter så han får nog ligga i lite mer framöver. I ”König-Klasse” tog Tadeusz Koronka inte helt oväntat 1:an då han numera hör till 10-toppen och förpassade Tönu Sepp till 2:an. Richard satsade hårt redan på lördagen vilket räckte till ”brons-pengen” vilket han nog var ganska nöjd med. Undertecknad knep 4:an vilket jag var nöjd med i denna helg. Leif Persson kom med sin okörda ”LINAS-10:a” som hade mycket fina uppgångar men stannade av liknande flera gånger. Ny tank sade Persson!? Lasse och Peter Wahlund hade ingen bra helg med 4 nollor var. Stellan Ekström letar efter mer fart vart den nu ligger. Leif Lindén börjar nu få lite mer pulver i sina två 10:or.

Väl mött vid nästa race!   Karl-Arne text & bild

2021-06-03

maj-race 29-30 maj 2021 i gävle 

qVid årets andra tävling tyckte vädergudarna att den här gången skall vi vara vänligt inställda mot gubbarna som leker med småbilar. Sagt och gjort med strålande sol och blå himmel vilket gjorde att undertecknad kunde dra på sig shortsen och kortärmat. Richard och jag tyckte att vi hade hyfsade inställningar från Örebro tidigare så vi åkte upp tidigt på Lördags-morgon med fika-rast vid ”Tre Ängar”. Vad hände då i racet? Som vanligt blev då småklasserna magra i startfältet men 5cc och 10cc kunde mästra bra startfält. Det som höjde ögonbrynen lite mer blev nog Kenta Jansson:s 3,5cc-körning som placerade honom som god tvåa i världs-rankingen ett tag. ”Falken” gjorde också en bra runda som god tvåa. I topplistan har vi ännu en tvåa då i 5cc-klassen genom Jan-Erik:s fina körning. Anmärkningsvärt var att Anders Martinelle tog tvåan i klassen med sin goda OPS-maskin. Nisse Björk knep 3:an med sin egenbyggda motor NB5 med ett resultat som han nog inte var nöjd med för dagen. Nicklas Norberg har ännu inte fått till det med inställningarna i sin EKO/NOVAROSSI men han kommer.

 I ”König-Klasse” bytte Richard och jag placering från Örebro. Richard tog 1:an och jag 2:an med väl godkända resultat om man kollar världslistan. Nisse fick inte till det med sin ”ORPHEUS”. Han tänker nog att den skall gå i pension nu. Anders Martinelle fortsätter att skaffa rutin i klassen och kommer säkert att vässa till en del komponenter i kärran. Lasse och Peter Wahlund hade inte så mycket pulver i maskinerna denna helg men skall nog ut till ”Måsberget” för att skruva fram lite fart innan GP:t i Örebro.

Nu ser vi fram mot ”Sweden GP” i Örebro den 18 – 19 – 20 juni då vid nog troligtvis får tävlande från både Polen och Estland om inte några nya s.k. restriktioner sätter stopp för detta.

Glöm inte att anmäla dig senast den 11 juni till  lars.i.sundberg@telia.com

Väl mött! Karl-Arne text & bild

2021-06-01

 

vårtävling 14-15-16 maj 2021 i örebro

Första tävlingen för året blev en liten udda föreställning med tanke på de restriktioner som myndigheterna utfärdat. Arrangören ”Racer-Octan” gjorde vad som kunde göras genom att sprida ut klasserna på dagar tre vilket blev bra i slutändan. Fredagen ämnad för de mindre klasserna blev lite magert om man ser på startfältet. 3,5 klassen hade trots allt 5 bilar till start men det var bara Kenth som gjorde ett hyfsat resultat. Vi andra har lite och pyssla med till nästa tävling. Red kom. Undertecknad kom på lördagen för att se vad som hände i 5cc-klassen. Vår nestor i klassen ”Falken” tog 1:an på en mycket gångbar tid med Nisse Björk i hasorna också på ett fint race. ”Superhorsaren” Åström fick nu till det vilket vi gått och väntat på ett tag nu och tog 3:an. På söndagen skulle då den s.k. ”König-Klasse” avgöras. Undertecknad fick till det nu och passade på att sätta nytt ”pers” vilket gav 1:an. Richard satsade hårt i 2:a heatet och var bara 1,73 km bakom vilket gav 2:an. Nisse Björk tog  3:an och Anders Martinelle som gjorde debut i klassen med min gamla HD-tia tog 4:an på en moderat tid. Anders är just nu i en testperiod för att se vad som händer när alla prylar och värden börjar att samarbeta. Tävlingens pris med omräkningsfaktorn gick till Jan-Erik Falk med 96,1 %. Se bild på nya vandringspriset Red kom.

Nästa tävling blir hos GMBK i Gävle. 

Väl mött där! Karl-Arne Text & bild + Red kom. + bild

2021-05-11

Em & Vm 1992 27 juli - 2 augusti i Örebro 

Detta mästerskap blev imponerande med så stort startfält med bl. a. deltagare både från USA och Australien. Undertecknad (jag själv) hade då inte något bra material att tävla med men ingick i tävlingsstaben för ”bränsle” och ”viktkontroll”. Ni som var med då kanske kommer ihåg att vi fick en EM och VM-mästare i klassen 10cc vilket jag återkommer till lite längre fram. Sverige mönstrade med ett digert manskap av 21 stycken tävlande enligt följande. Lars-Olov Johansson Jan Öberg Jan-Erik Falk Lennart Helander Björn Larsson Björn Svensson Christer Tillman Åke Ekstrand Lars Sundberg Kjell Larsson Sven-Erik Ohlsson Jörgen Bodinsson Helge Eriksson Erik Thorpman Leif Persson Rolf Hagel Lars Wahlund Arne Zetterström Leif Lindén Peter Wahlund Lennart Forslöv. Detta manskap deltog i olika klasser vilket framgår av resultatlistan. Av dessa är det 8 kamrater som inte finns med oss här idag vilket känns konstigt. Men det är snart 30 år sedan. Tänk på att vid denna tidpunkt var banan i Örebro en 7-varvsbana och mycket hal vilket ställde till problem för alla. Det var en ganska stor skillnad på 7 och 8 varv i hastighet. Betongringen i Örebro marknadsfördes som ”en modern 7-varvsbana” men fick dåligt genomslag. Jag tror att efter detta mästerskap så började nog ”Caster” att fundera på en ombyggnad till en 8-varvare för att kunna locka utrikes förare att komma hit igen. Det Polska laget bestod av 6 personer med barn och fru. Det visade sig att dom hade inte råd att bo på hotell så då blev det fart att hitta en gräsplätt då dom hade tältutrustning med sig. Dom fick en fin gräsyta nere vid speedwaybanan och fick där använda toa och duschar till sitt förfogande tack vare ”Caster” som ordnade till det. Nog om detta, vad hände i tävlingen ? Om vi börjar 1,5cc så var väl mästaren i klassen ingen skräll. Alexander Karpusikov hade under en längre tid regerat i klassen tillsamman med Boris Afanasiev. Att Wilfred Sott kunde klämma in sig på silverplats var nog helt säkert ”Karpusikov:s” förtjänst. Wilfred tankade och skuffade iväg sin bil men resten stod ”Karpusikov” för. Klassen mönstrade 7 svenskar där Lars-Olov Johansson och Jan Öberg klarade sig bäst medan Jan-Erik Falk fick nöja sig 9:an. Titta på startfältet i 1,5cc inte dåligt. Från andra sidan atlanten var det bara ”Ted Maciag” från USA som klämde in sig på listan. Jag tror ”Jänkarna” tycker att M2,5 och M3 är för små skruv att hålla på med. Om vi nu tittar på vad 2,5cc-klassen presterade så har vid då Georgio Citterio på guldplatsen vilken var enligt tipsen då han dominerat klassen i flera år med en Picco-motor. Picco själv han hamnade utanför prispallen vilket i sig var en liten skräll.

Uppstickaren Adi Malik med en OPS tog silver. Enligt rykten så trimmade Adi Malik motorer till halva europa, men det kan likaväl vara en ”skröna”. Europamästaren från Bulgarien (Varna)1985 Torbjörn Johannessen fick nu nöja sig med sjätte plats vilket han säkert inte var nöjd med. Tre svenskar deltog i klassen där Åke Ekstrand var bäst på plats 14 och Lars Sundberg på plats 17. 5cc-klassen hade väl OPS-motorn sin storhetstid kan man anta. 27 st. OPS-motorer deltog i klassen samt på dom 4 första platserna. Nuvarande FEMA:s sekreterare Christoph Rabenseifners far ”Oskar Rabenseifner” tog mästartiteln men på silver och bronsplatserna vajade den svenska fanan i form av Sven-Erik Ohlsson och Erik Thorpman. Bästa placering utom europa blev ”Loyd Torrey” från USA på en 11:e plats med OPS. Garold Frymire tog 16:e och frugan hans Dorothy Frymire tog 21:a plats också med OPS. Den gamle fortåkaren ”Jack Ringmäe” hade en dålig dag och hamnade på 12:an. Tony Peacock från ”Down Under” var bäst av det gänget på 22:a plats. Då har vi ”König-Klasse” 10cc med ett digert startfält. Vädret under veckan var dåligt med bl.a. lågtryck och elände. Dom flesta låg runt 300 km. och skruvade febrilt för att hitta en godtagbar inställning. När första heatet var över så var Leif Persson i ledningen med 308 km. och var ganska nöjd så långt. Dag 2 körde Leif 307 km. och Hans Isenegger klev om på 309 km. Sedan kom ett kraftigt regn och heatet avbröts och efter c:a 2,5 timmar togs heatet upp igen och tävlingsledaren Arne Zetterström beordrade att heatet skulle köras om vilket juryn helt accepterade. Leif körde nu igen 306 och bilen lät konstig då glödpluggen läckte och gängorna i toppen var slut. Hans Isenegger väntade för länge och körde sämre än tidigare. Leif ledde fortfarande och plockade fram en ny topp som aldrig var körd med men helt OK men det gick lite för rikt. Inför 3:e heatet skruvades det febrilt i depån men ingen ökade i heatet. Hans Isenegger ”gick bananas” efter att ”bara” knipit silvret men lugnade ner sig snart. 7 varv och ett kraftigt lågtryck förstörde för många men en viss fördel var det för de svenske för en gångs skull. Det visade sig på EM-revanschen tre veckor senare i Hannover att Leif blivit en värdig mästare i Örebro då han även knep revanschen i Hannover. Startade sist i 10cc-heatet och fick 314 km. samt nitade nytt banrekord. HEJA SVERIGE !!!!!!

Text & bild Karl-Arne

EM 1992 Örebro LAGTÄVLING resultat 

  1. Tyskland 1304 poäng 
  2. Sverige 1255 poäng 
  3. Ryssland 813 poäng 
  4. Italien 696 poäng                  
  5. Schweiz 432 poäng 
  6. Frankrike 255 poäng
  7. Bulgarien 188 poäng
  8. Litauen 150 poäng
  9. Norge 95 poäng
  10. Ungern 57 poäng
  11. Estland 44 poäng
  12. Polen 5 poäng

2021-01-05

Nostalgiresa till EM/VM i kapfenhardt (västtyskland) 1980

Min första modellbil byggde jag 1958. Det var en liten aluminiumbit med en Webra Mach 1 2,5 cc dieselmotor. Därefter har det blivit ett otal byggen under 62 års tid. Den tävling som jag här kommer att berätta om var en av dom roligaste hitills under min linbilsera. Det var världs- och europamästerskapen i Kapfenhardt Västtyskland 1980. Det var första gången som ett VM arrangerades tillsammans med EM som var det 29:e i ordningen. Så här såg det svenska laget ut som var med i olika klasser.

Klass 1,5 cc                Klass 2,5 cc       Klass 5 cc                        Klass 10 cc

Rolf Hagel                  Rolf Hagel          Bengt Abrahamsson    Karl-Arne Karlsson

Ulf Ek                          Ulf Ek                  Ray Pramberg              Rolf Hagel 

Lennart Helander     Åke Ekstrand      Ulf Ek                            Lennart Forslöv

                                                                Leif Persson                 Pernilla Karlsson

                                                                Per-A. Åkerstedt           Helge Eriksson

Då för 40 år sedan så kunde man börja träna redan på måndagen tävlingsveckan mot nuvarande tider då det knappt finns tillräcklig tid för träning om man så vill. Men man åkte ner dit i god tid någon dag innan bara för att för att njuta av den otroligt sköna naturen där. Då bodde vi dom flesta på ”Untere Mühle Kapfenhardter” som har en bra hotellstandard ännu idag och ligger på gångavstånd från banan. Vill man bo ännu närmare så kan man boka rum på ”Jägerhof” som ligger vägg i vägg med banan (trot om ni vill) men så är det. Men det finns många hotell runt i området med god standard. I och med att det är ”naturpark” i hela området så tillkommer det en liten slant på hotellräkningen som dom kallar ”kurtaxa”. För att återgå till våra leksaksbilar ett tag. 

Hur gick det till på den tiden ? Man tränade lite under veckan och när man fick lust så gick man fram till grabbarna med ”hängslen” för att besikta bilen. Dom kollade att det fanns fyra hjul och handtagets längd, sedan på vågen (utan bränsle) och sedan var det klart. Utan att nämna några namn eller nation så fanns det en del suspekta figurer som besiktigade sina bilar med svänghjulet i fickan så var det. Tysken Friedrich Bund satt med i besiktningsmaffian och tog tag i mitt handtag och frågade varför jag hade ett handtag i aluminium och skulle bocka det mellan ett par fingrar vilket naturligtvis inte gick, snacka om experter.

När det gäller ”Russian Team” så finns det en del att berätta. Dom kom i samlad trupp i en buss som var lång så in i h—te, kanske 25 meter och lade ut rök som det värsta koleldade ångloket. Längst bak i bussen var det som en liten verkstad med olika maskiner. Tävlingsarrangören hade vissa problem att få fram en kabel med ström till bussen så att Popov och hans kamrater kunde svarva kolvar och vevaxlar vad vet jag. Det var inte så lätt i början att skilja på våra ryssvänner då alla gick i blåa träningsoveraller med CCCP på bröstet mestadels på träningsdagarna. En person som man alltid såg var deras s.k. ”politruck” eller vad det heter. Det var en blond reslig gestalt på säkert en bit över två meter. Han hade en blågrå kostym skjorta och slips samt en brun portfölj under armvecket som han aldrig släppte. Han hade stenkoll på vad hans ”kamrater” pysslade med hela tiden. Det visade sig på ”banketten” vilka som inte hade presterat under träningsveckan för dom var inte med och käkade mat utan dom satt och meckade på hotellet. Det gav väl ett visst resultat då ”kamraterna” plockade hem 3 medaljer. 

Det här mästerskapet var början på det system vi har idag med reg.nummer på bilarna. Den drivande kraften för detta system var vår Bengt Abrahamsson från GMBK som då var FEMA-boss. Vad var det som orsakade detta nya regelsystem ? Nu igen inte några namn eller nation.

 En deltagare t.ex. i 2,5cc körde fort redan på fredagen så pass att denne hade guldet i en ask. Tro inte att han körde mer på lördagen eller söndagen för han var väl nöjd med sin placering. Men den bilen kom ändå till start på lördagen med en annan förare och annan kaross, smart va? Detta var så uppenbart men det gick för stunden inte att bevisa så det fick passera och arrangörerna kunde andas ut. Men efter VM/EM tog det hus i h-te och mister FEMA lade in express-regler inför säsong 1981.

Om vi talar om deltagande nationer så ser man i resultatlistorna att ingen från Polen var med i detta mästerskap. Vid den tiden hade polackerna väldigt svårt att få resa till andra länder. Det kunde gå om man skickade personliga inbjudningar samt att man stod för alla omkostnader under vistelsen så det var kört denna gång. Men från USA och Australien kom det några deltagare eftersom det var första VM som gick av stapeln. Men som vanligt när dom långväga kommer  på besök i Europa så hamnar dom långt ner i listorna och även i dessa dagar är det så. Den bäste långväga deltagaren blev Ron Bernhard i 10cc från ”Down Under” på en 11:e-plats. Om vi nu fortsätter att titta på den s.k. ”Königklasse” så hade jag väl min största framgång i ett så stort mästerskap då jag tog 7:e platsen i en otrolig konkurrens med 35 startande. Efter min körning ledde jag klart som kändes helt perfekt. Harald Arlautski kom fram och sade att jag mörkade en del under veckoträningen som stämde. Bland dom 10 första i resultatlista som körde en Picco-motor var vi endast fyra stycken. Efter min körning så kom Bengt FEMA-Boss fram i depån med Picco i släptåg. Eftersom Picco var helrudis på engelska så tolkade Bengt vilket betydde att jag fick Picco:s reserv ”garnityr” (foder & kolv) för min körning med hans motor. Min modell hade jag själv fräst ur ett stycke elektron/magnesium som kom från Saab:s skrotlåda på flygfabriken i Linköping. Boxen gjorde jag i samma sorts material och kugghjulen var ”Springer-Drev” 1:1:75 som kom från Arne Zetterström. Min körning räckte t.o.m. att hålla då vår fartkung Rolf Hagel bakom mig i listan.

Om man tittar på hastigheterna då och nu och indexuppräknar lite så skulle jag idag nu ha kört c:a 336 km. vilket jag hoppas kunna göra innan locket lägges på. Det här mästerskapet gjorde att man fick träffa ett par legender inom USA-racingen b.la. Gerold Frymire med fru och Phil McDonald. Jeanluc Renaud i 10cc tog silvret men fick slita ont för att i sista sekunden i tredje få iväg bilen som snurrade runt säkert i 80 varv innan den drog iväg till silvret. Picco själv lät väl frugan ta guldet för husfridens skull kan jag tänka. Om man tittar på resultatlistan i 2,5cc så hittar man ett namn nämligen Torbjörn Johannessen som var hans debut i stora sammanhang med en blygsam plats på 21:a. Det skulle dröja 5 år innan Torbjörn stod som europamästare i 2,5cc vid tävlingen i Varna ”Bulgarien” 1985. I 5cc kan man se att David Giles kom först på 5:e plats då han året före 1979 i Lyon tog guldet. Nu var det Gisela Herberger som knep guldet vilket i sig inte var någon skräll. Det var Gisela Herberger och Ray Pramberg som kom att tampas om världsrekordet i 5cc ett par gånger. Ray satte rekordet och någon vecka senare tog Gisela tillbaka rekordet vilket gjorde att Ray spände bågen ännu en gång och satte nytt rekord och Gisela ännu en gång tog tillbaka detta, det var tider det. 

Det var detta EM/VM som 1,5cc-klassen fick sitt stora genombrott då man passerade 200km-strecket genom två herrar vid namn som Attila Szepes och Laszlo Szütz från Ungern. Dom var nära att ta guld och silver men Anton Mladenov från Bulgarien ville annat och tog tvåan. Anton var regerande mästare från Lyon året innan 1979. Det går att skriva hur mycket som helst om detta mästerskap men jag har väl tagit med vissa delar som gjort intryck på plats. För att ta del av det hela så kan man titta på vad respektive deltagare presterade genom bifogade resultatlistor. Efter detta mästerskap har jag varit i Kapfenhardt ett flertal gånger och tävlat och det har varit lika trevligt varje gång. En tävling som är mycket trevlig är den traditionella ”Pfingstrennen” som vi brukar kalla ”lill-EM”. Den går av stapeln nästa år (2021) i Maj månad om inte pandemin sätter krokben för den.

Karl-Arne Text & foto

2020-09-29

 
 
september race i gävle 26 - 27 september 2020

Ja, då var årets sista svenska tävling i hamn med mycket varierande väder. Vi som anlände på fredagen kunde i vackert väder med sol köra några tränings-repor som lovade mycket med rätt nålinställning. Väderprognosen inför helgens drabbning var inte så positiv kan man säga. Det blev vi väl medvetna om när vi väl öppnade våra ögon på lördagsmorgonen. Vissa tappra försök av klubben visade sig inte hjälpa i slutändan då regnet ökade istället för som vi trodde skulle avta. Vi kurade ihop oss i klubbstugan i hopp om uppklarnande väder, men klockan 14.00 togs ett gemensamt beslut att ställa in dagens tävling och hoppades på söndagen . Blev den bättre då ? Nja, lite utan regn men dis och dimma och fuktighet i dom övre regionerna. Linbils-optimisterna hämtade sina frukostpåsar i kylen och snabbt intog detta för att åka ut till ”Måsberget” för att möta solen vilket inte hände. Första start 10.00 var inte möjlig så det blev att jobba med banan då med torkdukar ,papper och en lövblås. Vid 11.00-tiden så tyckte församlingen att ”nu kör vi”. Med ett ganska magert startfält så fanns det viss förhoppning att köra tre heat men efter två heat med mycket spinn på den fuktiga betongen så var dom flesta nöjda med två genomförda heat. Utan att kommentera prestationerna var för sig så var det inga världstider precis då förutsättningarna inte var sådana.

Undertecknad gjorde en sådär körning i ”könig-klasse” vilket visade sig räcka hela vägen till ettan. Men det var på en tunn tråd då vår ”sekretär” Richard hade segertiden i en ask men bilen ville inte hänga i alla åtta varven då den låg på 324-325 km i 5-6 varv och därefter blev det någon störning typ trasig glödplugg eller dylikt. Med tanke på det magra startfältet så är det väl så att den rådande situationen i landet är en viss bidragande orsak. Personligen så hade jag förväntat mig ett visst deltagande från Caster i Örebro då många var på hugget när vi hade gäster från Polen, men man kollade väl på väder-prognosen. SMRU vill här tacka GBMK för dom insatser och idogt arbete vilket gjorde att vi kunde genomföra två fulla heat. Vi hoppas nu att vi inför nästa säsong 2021 fortfarande har två banor här i Sverige som är i toppskick. Under helgen var det många röster som önskade att vi kunde placera tävlingarna i kalendern utan att det blir för lång tid mellan tävlingarna och slippa dom sena höstracen. Det får vi återkomma till när tjälen gått ur betongen och att pandemin inte har lagt Sverige i karantän. Ni som skall bygga nyttsätt igång och bygg! Ni som skall trimma i vinter, fram med filen !

Ha dé gött så höres vi !

Karl-Arne text & foto

2020-09-17

Hösttävling i Örebro 12 - 13 september 2020

Med risk för att vara tjatig så börjar jag även denna gång med vad våra vädergudar bjöd på denna helg. Fredagens träning gick att genomföra på ett behagligt sätt men då lördagen infann sig så öppnade den store himlavalvet och öste på så mycket det gick i form av vatten. Man må säga att taket över banan och depån gjorde sitt jobb med bravur. Hände det något på betongringen, jo då? Startfältet kunde mönstra internationellt besök från Polen i form av Augustin Wegera, Piotr Jopek samt Tadeusz Koronka som anlände sent på fredagen med en liten tränings-repa. För prestationerna hänvisar jag till resultatlistan. Klasserna 1,2 och 3b orsakade väl inte att man höjde på ögonbrynen just denna helg med litet deltagande. I klass 3 så tog vår gäst Wegera från Polen ettan men hade Kenta fått igenom sin körning komplett så hade Wegera fått nöja sig med tvåan. Vår nye medlem Nicklas kunde plocka hem tvåan på ett mycket bra 1:a race. Nicklas ville mycket mer och började mecka lite mer som inte gav önskat resultat men han kommer. Boris fick nu lite s.k. experthjälp från Wegera men nollade alla heaten. Men Boris var ändå nöjd för något fick han med sig i kappsäcken till nästa race.  Övriga i fältet fick inte till det och vår web.red. Stig kände sig inte kurant denna helg. I 5cc-klassen visade sig Jan-Erik Falk återigen att han hör fortfarande till världstoppen i klassen. Men vår gäst Wegera  hostade upp sig till en fin tvåa vilket var bra för honom. Det som stack ut mest i klassen var nog Stellan Åström med ett nytt personligt som bådar gott framöver.

 

Sedan har vi då Anders Martinelle som med sin OPS-29 håller på att hota dom moderna blåslamporna i klassen med ett nytt suveränt personligt. Uffe Ek har tappat lite i sina fina 5cc-bilar men han tog trean ändå. Jan-Erik:s nya 5cc-bil har inte ännu visat vad den kan prestera. I ”König-Klasse” 10cc tog vår gäst från Polen Tadeusz Koronka ettan med en fin körning i andra heatet. Piotr Jopek fyllde på med en vass repa vilket gav gästerna dom två översta platserna. Undertecknad lyckades hålla undan från hårt satsande Lasse och Peter från Gävle och tog trean. Richard Helander meckade i tre dagar för att hitta rätt i inställningarna men det gav inte det resultat han ville. Man kan nog förmoda att Richard är något revanschsugen inför säsongsavslutningen i Gävle. Nisse Björk fick något haveri i kärran med en del metallspånor spridda i bilen. Leif Lindén lödde tryckrör hit och dit på tanken för att locka fram fler kilometrar än dom magra c:a 200 knutar som bilarna parkerade på. Johan Clason fick till en kanonkörning på fredags-träningen vilket fick upp mungiporna på Johan. Men på lördagen då ville inget fungera vilket gjorde att bilen blev nerpackad i förtid. Våra gäster från Polen såg ut att trivas alldeles utmärk vilket gjorde att dom tog ett par skalper med sig hem. Gästerna kom till ”Sanna-Kroa” på lördagskvällen där vi tillsammans avnjöt ett trevlig middag.

Nu stundar årets sista svenska tävling i Gävle den 26 – 27 Sept. plus fredags-träning. 

VÄLKOMNA ! Karl-Arne text & foto

2020-08-20

 SM i örebro 14 - 15 augusti 2020 

Då var SM 2020 i hamn om än något bantat SM på grund av omständigheterna. Det var väl några negativa åsikter innan men i slutändan var de flesta överens om att årets SM var helt OK med tanke på värmen som sög musten ur de flesta inklusive pål-slavarna som inte hade någon skugga på sig. Tack alla som horsade och då främst Boris som vanligt drog det stora lasset. SMRU-familjen fick nu tillökning av en ny medlem i form av ”Mikael Eklöv” från Pålsboda. Väkommen in bland nördarna! Mikaels debut blev i OPS-Cupen med ett helt OK resultat. Prestationerna i form av hastighet lämnar jag till resultatlistan. Om vi tittar på vad som hände i respektive klass så var det några som stack ut lite mer trots värmen. I mygg-klassen 1,5cc var det faktiskt 6 stycken på startlinjen men det var den gamle räven Ekstrand som knep guldet med Leif ”GW” Lindén på silverplats. Övriga i klassen hade behövt en superhorsning om man lyssnade av intrycken så är det med detta. I 2,5cc-klassen var det som vanligt glest i leden där Lasse Sundberg bara ställde ner bilen på banan och hämta hem guldet. I 3b är det nu också lågläge där Anders Martinelle kunde luta sig baklänges och kvittera ut guldet. Klass 3 hade väl inte någon sensation som svensk mästare i form av Sigtuna-Kenth. Kan tänka att ”Jonte” Falk inte var så nöjd med helgens drabbning med tanke på hans tidigare resultat. Klass 5cc gjorde Falken vad man förväntade sig och blev mästare med farter i världsklass och tog återigen en ny inteckning i Leif Åströms vandringspokal som gäller för 5cc. Vilka som stack ut i klassen var då Fredrik Colliander som satte ett nytt personligt och Anders Martinelle passade också på att sätta nytt personligt med sin OPS-bil vilket skall anses som en prestation. Super-horsaren Boris skrek och gormade på sitt ekipage som inte ville alls denna helg som är en kanonbil som han axlat efter vår käre ”Micke” men den kommer nog att visa upp sig senare. Stellan Åström börjar nu smyga fram i klassen med godkänt resultat samt att han var behjälplig vid speaker-micken samt tidtagning som vi uppskattar mycket. Även Mats Johansson börjar att ta sig upp i farter och det kommer mer från honom var så säker. Nisse Björk hade inte sin bästa dag med femman.

Som avslutning har vi då ”König-Klasse” där undertecknad drog det längsta strået denna SM-helg. Senast jag gjorde den bedriften var 2001 i Gävle (tror jag) och därimellan under åren har det varit silverplatser och bronsplatser, men nu var det dags igen. Tätt efter mig kom ”Gävle-Maffian” Peter och Lasse Wahlund. Richard Helander som är Sverige-snabbast i år fick inte till det denna helg trots ett idogt meckande mellan heaten men han kommer igen. Västkust-gänget Ekström och Lindén letade febrilt efter rätta inställningarna men det ville sig inte i denna värmen men dom kommer tillbaka var så säkra. Johan Clason fortsätter att söka olika varianter för att få lite mer pulver i sin 10cc-maskin. Allt detta om själva tävlingen.

Under SM-dagarna hade vår tekniske delegat Lindén och jag ett antal årsbesiktningar (F2) att utföra. Det som anses vara största bristen är vetskapen om hur handtagen skall följa regelverket. Vi önskar ingen att åka utomlands och tävla och då bli underkända på grund av handtaget. Först en säkerhetsdetalj och det är övergången mellan olika mått på handtaget (profilerat till rakt bl.a.) där det bör (skall) vara en radie på min. 3mm. Har man en utstuderad vingprofil så skall den vara konstruerad så att måtten C o D går att mäta på hela handtagets längd enligt # 2.6 Bridle. Har man svårigheter att hålla måttkraven så finns alternativen att kunna trä över en löstagbar vingprofil. Det fanns några deltagare som inte uppfyllde kraven. Titta på detta!

Vi hade också ett fall där en förare var tvungen att stoppa sin bil med lös-kvasten vilket enligt regelverket är helt förbjudet. Gör man detta så skall man också räkna med att körningen är underkänd tyvärr. Hade vi nu haft utländskt besök hade tävlingsjuryn varit nödgade att stryka den körningen. Regeln säger följande:  

När en förare sätter bilen på banan skall han själv avgöra/godkänna höjden ev. få hjälp av banchefen till önskad höjd. Som i undertecknads fall där kvasten/moppen lossnade helt från skaftet hade nog inte med höjden att göra. Det var nog en bristfällig fastsättning som var orsaken.

Nu kära vänner ser vi fram emot nästa race i Örebro den 12 -13 September ”Hösttävling”  VÄLKOMNA !

Karl-Arne Text & Bild

 

2020-06-29

oldtimertävling 27 juni i örebro 2020

Årets tillfälle att få lufta sina gamla (och nya) maskiner på banan i konkurrens med andra. Vädret är inte oväsentligt men det kan vara måtta på värmen, 30 grader är i mesta laget, både för depån och pålen ska vi inte tala om. 21 bilar kom till start samt några fina exemplar "just for show". Ryktet om försäljning av motorer och delar från L-O Johanssons dödsbo lockade hugade spekulanter med lyckat resultat. Att hålla avstånd visade sig dock vara svårt iblandnär entusiasmen kokar. Vi började som vanligt med körningar i 1,5cc klassen som dominerades av PAW dieslar som bitvis var svårinställda och allmänt knepiga kanske beroende på värmen och förarnas bristande tålamod. Richard vann med sin SMRU racer och +118 knutar. 

I 2,5cc klassen dominerade Ulf Ek med sin Slabang med egen twinmotor och gjorde +175 km/t på första försöket. Han körde även fina 162 med sin Oliver bestyckade RQ58. Men som reglerna säger får man bara räkna en bästa tid i varje klass. I övrigt var klassen misslyckad tyvärr. 5cc klassen bjöd på några fina körningar, Tony smällde till med 205 km/t i andra heatet och det var oslagbart. Mats J fick till +185 i andra och det räckte inte, men KB,n lät fint. Stora klassen 10cc hade inte en bra dag med fler nollor och en däckskrasch med Richards nyrenoverade Papinabil som spräckte botten och karossen, trist. Nils Björks Jägne racer tuffade runt som den ska, magnifikt!  Sammanfattningsvis en trevlig tillställning som säkert återkommer nästa år.

Text & foto Red.

2020-06-21

sveriges GP 13 - 14 juni gävle 2020

Säsongens andra race i ordningen, också det i Gävle avverkades i ett helt otroligt sommarväder,  bättre än för 2 veckor sedan. Arrangörsmässigt fungerade allt på topp med god lunchpaus (1,5 tim.) så man kunde både skruva och äta en bit. Vi var 7 man starka som checkade in på stammisen ”Hotell Aveny” som servade oss som vanligt med frukostpåsar i kylen bara för att slippa trängsel vid s.k. frukostbuffé. Så vad hände vid ”Måsberget”? Leif Lindén tillsammans med fru Berit kom med sin fina husbil på fredagen och pallade upp den vid banan. Leif passade på att vädra ur sin åldersstigna 1,5cc-bil ”Trix” som faktisk knallade på bra utan konkurrens för dagen. Thomas och Anders harvade i Wilma-klassen där Anders släppte iväg sin el-drivna skapelse där hörseln fick en vilostund så att säga. I 3,5cc så passade Jan-Erik på att ”persa” ett par gånger med sin relativt nya bil med goda 291 km på topp. Kenta körde sina ”IOR” & ”Tintin” med lite blandat resultat men verkade nöjd.

 I 5cc visade Jan-Erik åter världsklass med sina bil som nu har många år på nacken och några EM-titlar. Nisse Björk hänger bra med sin ”Biggles”. OPS-fantomerna Richard och Anders jagade poäng där Anders tog tian och Richard nian för dagen så än är det inte avgjort. I den s.k. ”Königklasse” fick nu Peter och Lasse en liten revansch från förra racet där ”Peking” tog 1:an och 2:an. Vår tekniske delegat Leif hade två tior med sig men var lite ”ringrostig” för dagen men han kommer tillbaka då SM stundar. Johan Clason hade inte någon bra helg då det strular lite här och lite där men han är positiv och kämpar på även han till SM. 

Text & bild Karl-Arne

Det som nu stundar är ”Oldtimer-Race” i Örebro den 27 Juni. Första start KL.10.00  OBS!  Ta med skaffning då kiosken är för dagen stängd !

2020-06-05

Maj racet i gävle 30 - 31 maj 2020

Då var vi igång så smått. Om vi som vanligt börjar med vad vädergudarna hade att bjuda på denna helg. Man kunde inte önska bättre än som det var. Sol och blå himmel i dagar tre då vi några passade på att bränna glödplugg redan på fredagen vilket var behövligt. Vi som hade checkat in på hotell Aveny blev servade med s.k. frukostkorg/påse att själva hämta i receptionens kylskåp. Man ville inte tränga ihop hotellgäster med en frukost buffé vilket var klokt. Vad hände då på betongringen vid Måsberget? Om vi börjar med ”Königklasse” 10cc så tog Richard och undertecknad hand om 1:an och 2:an. För Richard var det första racet med sin införskaffade Linas/Picco tia. Man kände redan på fredagen under träning att något  bra var på gång. Redan i första heatet på lördagen så var Richard på gång och tog ledningen före Nisse Björk och mig. Men i heat fyra så var klart då Richard satte pricken. Vi bruka säga att ”speed kills” och det stämde denna gång för det kostade Richard en kolv. För min egen del så var jag helnöjd med ”Pers” på ena tian och 321 på den andra och så var helgen i hamn för ”Peking”. 

Hemma-hoppen Lars och Peter fick inte alls till det denna helg men kommer nog vässade till GP:t  den 13 – 14 juni. Johan Clason hade en svår helg då han fick leta efter vettiga inställningar men han kommer tillbaka var så säker. Och Nisse Björk lurar i vassen och slår till när man minst anar. Vad hände i övrigt ? Kentas fick till det med ”IOR” och hade ett haveri på lördagen. ”Jonte Falk”gick mest och var lite loj och fick inte till det men det kommer. Martinelle körde lite ”CMB standard” och skall vässa till den snart. Sen klämde han till med en hyfsad OPS-tid och kammade hem 10 poäng utan konkurrens. Thomas Bodinson körde sina MDS-Wilma med spridda skurar. Nu laddar vi till kommande ”Grand Prix” den 13 – 14 juni i Gävle. ”Inbjudan finns ute nu”  

VÄLKOMNA ! 

Text & bild Karl-Arne

 
september-race i gävle 28 - 29 september 2019 

Dom som inte vågade åka till Gävle på grund av dåliga väderprognoser blir nu kanske förvånade. Inte en enda regnskur på hela helgen och även fredagsträning var tillgänglig med uppehåll. Med tanke på osäkert väder samt den sena hösttävlingen så blev inte starfältet så fett så vi kunde kosta på oss att starta kl. 11.00 . Några av kombattanterna var där för att justera in nålarna inför kommande Lucia-Race i Tallinn den 7-8 dec. Vad var prestationerna på betongringen? Inte så att man höjde på ögonbrynen så mycket , men några farter i 5cc och 10cc var väl gångbara. Våran fartfantom i 3,5cc Kenta var där på lördagen och testade av några prylar inför Lucia. När vår superhorsare ”Boris” inte var på plats så fick Thomas Bodinson rycka in och dra lina vilket han gjorde med bravur.  

Med ett mindre startfält så checkade vi in på stamhotellet ”Aveny” tidigt så att Richard i vanlig ordning direkt byggde om rummets bord till meckar-bord för att skruva till några extra kilometer inför söndagen. Sedan blev det några timmars tv-tittande på idrotts-VM innan truppen Nisse, Johan, Richard och jag insåg att man nog behöver äta också. Vi snappade upp ett tips från vem vet jag inte men restaurang Sarah på samma gata som ”Aveny” det var ett hett tips. Jag skall inte orda så mycket om maten men dit går jag nog aldrig igen. Hem till vårt kära ”Aveny” och idrotts-VM igen. Totalt sett blev det en mycket trevlig helg med mycket prat och SMRU vill tacka GMBK för att dom fixade till den här sena hösttävlingen och att det fanns kaffe, dricka och mat i klubbstugan. TACK så mycket!

Karl-Arne text & foto

pokaltävlingen i örebro 14-15 september 2019

Då har den traditionella Örebro-Pokalen gått av stapeln vilken kunde genomföras utan oväder men med hårda vindar så att man fick hålla i hatten. Resultat hänvisas till tabellen samt OPS-cupen på sin tablå. Detta var inte årets sista race då GMBK vill avsluta säsongen med en tävling den 28-29 sept. med träning på fredagen för dom som vill. Välkomna dit! Vad var det som stack ut i detta race? Jo, han Kenth Jansson som sablade ner motståndet i Pila:s Grand Slam och följde upp med ett svenskt rekord 3,5cc här i Örebro. Som jag sagt tidigare ”vad skall det bli av den pojken när han blir stor”? Man kan ana att Kenth är ute efter Andrii Yakymiv:s rekord framöver och fler med honom. När vår svenskimport fra Norge Torbjörn Johannessen är här så är det mest träning och prova ut nya prylar. Hans suveräna träning skulle ha givit guld på EM. 

I 3,5cc-klassen letar Stig och Boris efter dom rätt setup:en i sina fina bilar. Vi får hoppas att det lossnar för dom framgent. I mygg-klassen 1,5cc börjar nu Björn Svensson att hitta rätt bland bränslenålar och däckstorlekar vilket är positivt. I 5cc tog Nisse Björk 1:an och Uffe Ek 2:an med farter som är gångbara. I königs-klasse 10cc tog undertecknad 1:an vilket var ett tag sedan men kändes helt OK. Jag kände mig som ett jagat villebråd hela helgen eftersom jag noterade bästa tiden redan i första heatet på lördagen men höll undan anstormningen bakom. Om Vellinge-Persson hade fått sin 10cc-körning att hålla hela racet hade jag fått nöja mig med 2:an helt klart. Örebro-pokalen 2019 gick naturligtvis till vår suverän Kenth Jansson. 

Karl-Arne Text & foto

Svenska Mästerskapen 17-18 augusti 2019 i Gävle

 Ja, då har vi avverkat SM för det här året. Vad kan man säga om detta ? Jag börjar väl som vanligt med väderleken som har en viss/stor betydelse. Prognosen inför helgen lovade ganska bra förutsättningar utan garanti. Fredagens träning med uppehåll gick alldeles utmärkt för oss som ville bränna några extra glödplugg. Då de flesta bodde på stamhotellet ”Aveny” så blev det samlad trupp till kvällsvarden på ”Adria” runt hörnet. Skall väl tillägga att maten på ”Adria” var den bästa på åratal. Vädret på lördagen höll sig på rätt sida då de två första tävlingsheaten skulle gå av stapeln. Fredagens lättsamma stämning var nu lite mer spända miner och fokuseringar som sig bör. Resultaten hänvisas till tabellen. Söndagens uppvaknanden blev en aning negativt då skyarna drog fram med en del regn som lade lite sordin på frukosten. Men skam den som ger sig. Mer kaffe och sedan checka ut från vårt kära ”Aveny”. Väl ute på banan så öppnade sig himlen några minuter och sköljde av området rejält. Våra amatörmetrologer i klubben kunde meddela att en viss förbättring var på gång. Och mycket riktigt vädret stabbade upp sig var på volontärerna tog fram gummiskraporna m.m. samt en blåsmaskin som torkade snabbare. 

 Därefter kunde de två återstående heaten genomföras till allas belåtenhet. Klubbens rengöring av betongen är av högsta klass och bangreppet ger ingen större möjlighet att chansa med fel däck-storlek helt klart. SMRU önskar och hoppas att GMBK nu kan samla ihop sig och att klubbens verksamhet kan fortsätta för det är många som gärna kommer tillbaka och tävla här. Var det några hastigheter som stack ut ? Nä, inte så många kan man säga. För att nämna några så var Kenth Jansson i 3,5cc en mycket gångbar tid. Falk:s körning i 5cc strax över 300-strecket mer än godkänt samt Wahlund:s 10cc-körningar. En glädjande sak var Björn Svensson som nu äntligen börjar få lite ordning på prylarna i 1,5cc även om inga topptider infann sig denna gång. För att vara SM så var deltagarantalet enligt min mening väldigt magert med tanke dels på att GMBK behöver visa en aktivitet vid anläggningen samt den höga kvalitén på banan som genererar höga farter. Richard Helander knep tio- poängen i OPS-cupen och har nu ett gyllene läge att ta hem årets cup. Nu inför stundande ”Grand Slam” i Pila drar ett gäng peppade svenskar ner till Polen för att höja statusen för gamla ”Old Sweden”  LYCKA TILL  !!! 

Väl mött nu på årets sista tävling som är ”Pokaltävlingen” i Örebro 14 – 15 sept.

Karl-Arne text & bild

Oldtimertävling i örebro 6 juli 2019

Ett endagsevent med möjlighet att lufta gamla och nya "oldtimers". Typiskt svenskt sommarväder med sol och en skvätt regn. Trots något färre deltagare i år jämfört med förra var humöret på topp och resultaten ungefär som vanligt. I klassen 1,5cc puttrade ett par SMRU bilar med Åke Ekstrand i topp. I 2,5cc klassen som var den största till antalet med 10 bilar, dominerade Ulf Ek med sin Oliver bestyckade Slabang med 2 körningar i +177 km/t. Nisse Palméns vackra Strumpfel med Super Tigre 5cc var överlägsen med sina 197 km/t samt ett vackert ljud. Mats Johansson hade lite problem med sina Proto bilar men fick till en körning på 187,9 km/t till slut vilket gav en andraplats. Största klassen 10cc låter mest men är inte snabbast här. Klassen vanns av Richard Helander med sin gula Papina med Hornet motor.163 km/t. Tyvärr fick inte Ulf Ek fart på sin vackra Blue Devil med Dooling motor. Alla var nöjda med dagen och vi hoppas att vi har möjlighet att upprepa nästa år .

Trevlig sommar önskar Red med text & foto.  

Sveriges GP 15 -16 juni i Örebro 2019

Jag börjar väl med vädret som var av högsta klass om man gillar värme och sol. Allmänt brukar vi säga vid sådant väder att idag är det inte något fortåkarväder. Men det brydde sig inte Peter Wahlund om som nollade i första heatet men fick till det lite mer i 2:a. Sedan vet jag inte vad han skruvade på för det blev en toppnotering i 3:e samt ett rejält nytt personligt rekordför Peter. Med den rundan tog han sig in på 8:e plats på top-30 listan. GRATTIS! Broder Lars var inte så långt efter och tog 2:an. Wahlund:s Bros. Är på gång. I 1,5cc lyckades Anders Martinelle återigen skrämma upp lillbilen till en 1:a. Vår annars så säkre Åke Ekstrand hade för dagen inget pulver i maskin. Om man höll på med 2,5cc så blir det nästan alltid att köra om 2:a platsen om vår svenskimport fra Norge är på plats. Jag menar bara vá båda bilarna över 280km. Undra hur dom känner sig nere i europa dom som kör 2,5cc ? Vad jag hört av Torbjörn så åker han inte till Pécs/EM så då kan väl alla där nere tävla om första platsen. Klass tre hade bara tre deltagare där ”Falken” tog 1:an och Kentha 2:an. Nu åker dessa två till EM så vi hoppas på lite mer därnere.  

Boris fina körning på ”Brommakannan” ville inte upprepa sig denna helg. I 5cc verkar Uffe Ek nu hittat läget en bra bit över 290-strecket och tog 1:an. Anders ”rosa” Picco-femma drog iväg så pass att han blev lite impad tror jag. Hans införskaffade ryssfemma har inte hittat rätt ännu. Det som lyfte lite på ögonbrynen var väl Håkan Ehn:s comeback 5cc med en s-k. blåslampa och där tog han 3:an GRATTIS! Nu stundar väl ”Grand Slam” i Tallinn där några svenskar är med. Till EM i Pécs åker Jan-Erik Falk, Nils Björk, Kenth Jansson och Richard Helander. Man kan nog räkna med en smärre värmebölja därnere men dom har väl kall öl. 

LYCKA TILL ! Väl mött på SM i Gävle den 17 -18 Augusti  (träning på fredagen)

Karl-Arne text & bild       Missa inte Oldtimertävling lördag 6 juli  (Reds kom.)

Brommakannan i örebro 10 - 12 Maj 2019 

Ja, då har den svenska säsongen startat med traditionella ”Brommakannan” som har arrangerats av ”Racer Octan” under ett antal år, hur många gånger får väl Nils Björk återkomma med. Tyvärr så blev det nog den sista tävlingen med epitetet ”Brommakannan”.  Banägande klubben ”Caster” från Örebro har väl önskemål att linbilsnördar ute i landet vill ta över säsongsstarten i maj månad med ett nytt upplägg och stå som arrangör för detta. Nu till tävlingen ! Hände det något, javisst en hel del. Vädret till att börja med var väl ingen höjdare. Undertecknad var inte själv på plats vid fredags-träningen då det var lite kallt med regn därtill. På lördagen infann sig lite hopp om framgångar med vintertrötta motorer som man lockade med smörjolja och ett nytt glödstift. Halva dagen ägnades åt fri träning som jag tror måste schemaläggas i framtiden så att det blir en rättvis fördelning i klasserna. Den andra halvan av lördagen gällde då ”oldtimer” som har en speciell utformning på reglerna. Man uppger för arrangören i förväg vad man tror att sin s.k. ”oldtimer” presterar för fart. Då gäller det att ha is i magen och vänta in en fart så nära som den man uppgivit i förväg. Denna is i magen hade Mats Johansson från ”Caster” i Örebro mest av som vann detta. Samtliga resultat hänvisar jag till resultatlistorna. Sist på dagen så hade SMRU sitt årsmöte som blev ett bra möte där kassören kunde meddela att ekonomin var stabil och inga större orosmoln fanns i horisonten.

 

 Undertecknad blev uppvaktad med SMRU-standar och en flaska som man kan gurgla och tvätta stämbanden med. Orsak till denna uppvaktning är att jag suttit fastklistrad på ordförandestolen i 10 år utan att vilja flytta på mig. På kvällen blev det grillning mellan Leif Lindéns nya husbil och Richards ”termos” som Björn Svensson och jag nyttjade som hotell för natten. Söndagen blev det lite upp och ner beroende på vädret. Fanns det några prestationer som fick ögonbrynen att resa sig?  Superhorsaren Boris börjar nu att få ordning på sin Vegerabil och kunde för dagen notera ett resultat att han blev kvar på pålen av bara farten. Kenth Jansson slog till igen med sin trekommafemma och där kan det hända saker i sommar. I 5cc-klassen har nu Håkan Ehn hittat tillbaka till betongringen med sin EKO-bil och Nova. Resultaten i 10cc-klassen är godkända där Lasse Wahlund nu med sin nya ”Linas-bil” fick till en bra premiärkörning men Nisse Björk knep ändå ettan med några tiondelar. Vår import fra Norge Torbjörn gjorde vad man kunde vänta sig med en toppkörning. Undrar vad konkurrenterna ute europa tänker på hans framfart. I OPS29-klassen tog nu Owe Holmstedt tätplatsen i poängligan. Det blir nog tuffare i klassen längre fram kan man förmoda. Skall man ta hem cupen i år så får man nog ligga och samla poäng. Nu stundar ”Sweden GP” i Örebro den 15-16 juni så välkomna alla. Slutligen ett stort tack till Boris som håller på att nöta ner centrumpålen TACK !

Text Karl-Arne

 

Foto red.

pokaltävlingen i örebro 29-30 september 2018

Årets sista tävling på hemmaplan gick som traditionellt på Täby ”Race-track”. Vi som var lite extra på hugget försökte redan på fredagen att hitta nålinställningarna för att få en bra säsongsavslutning att övervintra med. Richard han lyckades med att arbeta halva dagen och därefter koppla på husvagnen samt dra alla växlarna till Täby för att hinna med även han att bränna några glödplugg innan banan stängdes efter fredagsträningen. Tur att han kom så att Boris och jag fick tak över huvudet i husvagnen. Lördagsmorgonen började med frost i gräset vilket lättade en aning framåt dagen. På söndagen hade det plötsligt blivit många plusgrader i morgonsolen vilket bäddade för fina prestationer på betongen. Resultaten hänvisar jag till listan. Hände det något som fick ögonbrynen att höja sig ? Jodå lite hände i vissa klasser. Åke Ekstrand visade återigen att han har tagit full pott i sin klass 1,5cc. Anders Martinelle försökte ivrigt att komma ifatt Åke men inte den här gången. I 2,5cc Testade Torbjörn pipor m.m. så han var väl nöjd med detta. Leif Persson fortsätter att ställa in sin nya ”GADO” 2,5cc R-bil så nästa säsong då ni. 

I klass 3 så visade återigen Kenth Jansson att nu börjar han få in dom rätta värdena i kärran. Jan-Erik hade för dagen inget pulver i lådan men Boris körning är helt klart godkänd med nya modellen. I 3b visade Christer Tillman att han vill vara med därframme med bra resultat. Fredrik Thorpman tog 2:an. I 5cc gjorde Jan-Erik helgens ras med råge. Vet ej vad som hände men varvtalet som kärran gjorde går väl till historien kan jag tänka. I övrigt så nosar Uffe återigen på 300-strecket vilket lär komma nästa säsong. König-klasse 10cc visade sig med en gäspning typ ”är inte säsongen över snart”? Där tog Mats Böhlin ettan med en godkänd körning. Linbytet får väl vänta till nästa säsong eller hur Mats? Ja, nu går vi in i en period där vi tar en liten time-out för att invänta det stora suget att börja plocka med prylarna samt trimma ännu mer och samtidigt drömma att ”nästa säsong då djädrar” då tar vi dom. Var rädda om er så hörs vi framledes.

Karl-Arne text & bild

 
Höstrace 15-16 september i Gävle

GMBK:s säsongsavslutning vid kanten av Måsberget blev en mycket trivsam tillställning i perfekt väder. Antalet förare som mönstrade på var inte så stort så arrangören kunde enligt önskemål ta en 5-minuters-paus mellan klasserna då vissa hade det körigt med flera klasser att sköta. Örebro-maffian (3 man) kom på söndagsmorgon där man kunde se att Ulf Ek nu börjar att få krut i sina 5cc-bilar. Åke Ekstrand och Lasse Sundberg hade inte den bästa dagen för tillfället. Det som gjorde att man höjde ögonbrynen lite extra denna dag var Johan Clason:s seger i 10cc. Samtidigt kunde vi konstatera att Kenth Jansson:s ”Sysifos” i 3,5cc börjar att röra på sig ordentligt med en toppkörning. OPS-klassen tuffade på där Richard noterade ännu en 10-poängare vilket gör att han är ohotad inför OPS-finalen i Örebro. Nu återstår endast en tävling denna säsong här hemma och det blir som vanligt ”Örebro-Pokalen” på Täby race-track. VÄL MÖTT DÄR !!!!

Text & foto Karl-Arne

EM 2018 3 - 5 augusti i hannover

Här kommer en liten reseskildring om sommarens stora begivenhet. 10 tappra män drog iväg till Tyskland för att bärga ett antal medaljer till gamla ”Sweden”. Vad blev det ? Jo, ett guld i 5cc samt ett brons i klass 3 båda bärgade av den suveräne Jan-Erik Falk. Det är inte så värst stor utdelning på 18 stycken startande ekipage i olika klasser. Men det är bara att spotta i nävarna och komma igen. Vad kan man då säga om EM-arrangemanget då ? Om vi talar om vädret så var väl värmen den som fick alla bränslenålar att skruvas både ut och in och även andra inställningar sattes på prov för många. 

På grund av det stora antalet bilar så bestämde man att ingen lunchpaus skulle tas utan samtliga fick då pilla i sig maten när det passade mellan heaten vilket gick alldeles utmärkt för samtliga. Om man skall orda om prestationerna så var det väl inga skrällar direkt på 1:a platsen i alla klasser. Andrii Yakymiv från Ukraina tog som förväntat hand om 1,5cc-klassen och även klass 3. I 2,5cc klassen kändes det liksom vem skall hota suveräne Torbjörn Johannessen fra Norge ? Just det, ingen kunde rubba honom.Torbjörn körde sitt heat på fredagen så var det klart men han ville pröva ett heat även på söndagen vilket blev även det en helt oslagbar hastighet. Vad månde bliva av den pojken när han blir stor? I 10cc-klassen var det den tappert kämpande Richard Helander som fick godkänt med goda 327,168 km som 12:e man med Michel Duran bakom sig på 13:e plats. En mycket trevlig bekantskap var den, utom tävlan kommen amerikan vid namn David Lundegard, som med sin 10cc modell klippte till med fina 335,368 km som då blev amerikanskt rekord. Prislistan speciellt då i 10cc-klassen skulle kunnat se lite annorlunda ut om banan hade hållit EM-status hela vägen. När tiorna skulle ut på banan så var den inte lämplig för de snabbaste bilarna utan kilometrarna slirades bort snabbt för en del favoriter helt klart. Hade jag varit arrangör så hade tiorna fått starta först både på lördagen och söndagen. Just nu har jag svårt att se att Hannover-banan kan ha ett EM igen utan vissa åtgärder men det är min personliga åsikt. Resultatlistor se speedmodelcar.com

På FEMA-mötet så tog det extra lång tid för att spika nästa års EM vilket då om jag har rätt blir ”Kaspovar” i Ungern. Det var många länder som inte ville ha EM där eftersom banan just nu är i dåligt skick. Men FEMA menade att dom skulle få ut sitt bidrag i förskott då för att börja i tid och rusta upp anläggningen till EM-status. Det är bara att börja ladda upp.

 Text & foto Karl-Arne

SM 2018 18 - 19 augusti i Örebro 

Som alltid så skall vi väl orda lite om vädret. Man kan lugnt säga att det var ett ganska normalt sommarväder utan hetta eller kyla. Som vanligt så startar vi upp med en träningsdag på fredagen, vilket inte alla tycktes behöva för nålinställningar och däcktest. Resultatmässigt hänvisar jag till listan som talar om att antalet startande och bilar borde ha varit lite fler med tanke på SM. 

Lördagen startade med ett förarmöte samt en tyst minut för vår käre kamrat från GMBK Bengt Grönlund som efter en tids sjukdom seglade vidare till en annan strand. ”Tack för din ödmjukhet och hjälpsamhet Besse”! 

Efter en lyckad första dag så hade vår superhorsare Boris dukat upp med en helt suverän kvällssupé i klubbhuset vid banan. Denna bestod av olika slag av lax och potatisgratäng samt en helt suverän inläggning av sill. På toppen av detta så var det en löjromssås som skall ha ett eget hedersomnämnande och satte pricken på allt. Detta var inte första gången som Boris stod för godiset, plus att han skänkte behållningen till Caster som är hedervärt. Tack Boris för detta samt ditt slitgöra på centrumpålen som har ett eget värde. 

Söndagen blev som lördagen med lite blandade körningar. Skall man säga något om prestationerna så var väl Mats Böhlin:s körning i 10cc-klassen dagens topp. Jan-Erik Falk gjorde väl det som man förväntar sig av honom i två klasser. Nämnas skall väl också att Richard Helander knep sin första SM-medalj i 10cc. Äntligen fick Boris till det med sin nya 3,5 cc med goda 277,279 km/tim. I 1,5cc-klassen var Åke Ekstrand ohotad som vanligt. OPS-Cupen tuffar vidare med Richard i stor ledning. Vi måste också nämna att OPS-kungen Owe Holmstedt nu börjar att hitta rätta inställningarna vilket gjorde att han tog bronset i 5cc-klassen. 

Nu har den svenska tävlingssäsongen två tävlingar kvar och nästa samling blir då i Gävle den 15-16 September, som är en FEMA-tävling.

VÄL MÖTT I GÄVLE !   

Karl-Arne

  Resultat se tabell under Tävlingar/Resultat. Foto Red & KAK.

sommartävlingen gävle 21-22 juli 2018

Få, men entusiastiska deltagare i sommartävlingen i Gävle. Resultat se listan.  Foto GMBK

Sommartävlingen örebro 8 juli 2018

Årets första semestertävling blev en lugn och avslappnad tillställning med ett toppenväder därtill. Lördagsträningen började med ett skumt väder vilket gjorde att flertalet bränslenålar justerades i någon riktning. Deltagarantalet var inte så stort och vissa kombatanter var där för att förvissa sig om att allt var i sin ordning innan resan till EM i Hannover. Fick man inte de svar man önskade så finns ju GMBK:s sommartävling den nu 21-22 juli för att räta ut vissa frågetecken inför EM. Resultaten hänvisar jag till listan. Helgens stora begivenhet var helt klart Mats Böhlin:s 10cc-körning som placerade honom högt på årets världsranking. I 10cc kan vi nu se att Lars Wahlund börjar bli säker över 30-strecket vilket gör att han borde ingå i Swedish Team på EM. Jan-Erik Falk presterade vad vi förväntar oss i 5cc men i 3,5cc haltar det lite just nu. Däremot så har Ulf Ek nu börjat nosa på riktiga 5cc resultat om han nu inte trycker på knappen för tidigt, som i första racet. Kenth Jansson i 3,5cc räknar vi med ska toppa på EM nu när han börjat hitta inställningarna. Richard och jag fick inte till någon topp nu men det är bara att riva ner och börja om. Richard har vilat ”snabben” inför EM och räknar då med att göra ett bra resultat. Boris Åström visade upp sin nya skapelse som Agustyn Vegera knåpat ihop och som vi nu hoppas mycket på. Åke Ekstrand är nu ganska ohotad i 1,5cc-klassen för tillfället med ännu en bra körning. Ja nu väntar då EM i Hannover som verkar bli ett av dom större på senare år, med många deltagare. Även om jag inte förväntar mig långt upp i prislistan så är det en otrolig social upplevelse att få vara med i denna atmosfär och träffa linbilsfolket i europa. Nä, tillbaks till ”workbench” och jobba på.

Väl mött i Gävle nästa gång där jag själv inte kan deltaga men OPS-folket bör nog hämta poäng där om man vill vara med i finalen.

Text & foto Karl-Arne & red.

Mats Böhlin körde 340,598 km/t i klass E5, 10 cc, näst bäst i världen idag! (hittills i år). Foto red.

sveriges GP Gävle 16 - 17 juni 2018

Sveriges GP i dagarna 3, inklusive fredagens träning blev en mycket trevlig tillställning med bra arrangemang, mat och dryck från köket i vanlig god ordning. Klubben hade vikt- och bränslekontroll, vilket dom flesta deltagarna klarade bra. Deltagarantalet var inte så stort då många hade andra göromål att sköta om. Resultatmässigt hänvisas till listan. Vädergudarna var på vår sida även denna helg så när på några stänk på söndagen. Vi som kommer utsocknes ifrån brukar gärna hysa in oss på hotell Aveny, så även denna helg, som är centralt och hyfsade priser. När vår super-horsare Boris Åström inte är på plats så blir det märkbart hur vissa kombattanter plötsligt får problem vilket kan vara nyttigt inför kommande drabbningar och något att tänka på. Nu stundar EM i Hannover och vill man träna mer så är det sommartävlingarna i Örebro och Gävle kvar, att finjustera inställningar m.m.

Väl mött i Örebro nästa tävling.

Text & foto Karl-Arne           

 

Deltagarlista nedan

för EM i Hannover 2018, alla klasser utom 1,5cc, synd, reds kom.

Octan åkte till Tallinn GS 2-3 juni 2018

 Resultat se speedmodelcar

Fyra gubbar tog det flytande middagsbordet över viken så vi kom fram lagom till träningen på fredagen. Det var Falk, Micke, Kenta å Björk. Vi hade med oss 3 femkubikare och 4 treochenhalvor. Falk har ordning och tränade inte, vi andra körde några gånger och ställde in hjul och nålar mm. På kvällen gick Schweizarna, Monks och jag till den vackra lilla operan och hörde La Traviata i en fin uppsättning, drack champagne med vickning. Gamla stan i Tallinn är verkligen fint renoverad nu och fylld av turister och matkällare.

Lördag vackert väder och första heatet. Det var mest östfolk som hade kommit, jagtror att centraleuropeerna sparar sig till EM i Hannover.  I 3.5 tog Falk ledningen med 279 och tre svenskar bland de fyra snabbaste. Så Sverige låg väl framme.

I 5 cc tog Falk ledningen med 307 och Micke tvåa med 292 och jag nollade. Orsak slapp kolv (slut efter två körningar) och för låg komp. Kolvar skall man visst köpa grossvis. Presidenten Schmutz horsade de svenska bilarna och tog själv ledningen i 10 cc. På kvällen grillfest i depån i det vackra vädret.

Söndag – fortfarande vackert medelhavsväder. 3.5, två ukrainare lyckades pressa sig förbi svenskarna, Kent kom trea med 282 och Falk en tiondel efter, men Sverige på 3, 4, 5 plats.

5 cc. Skulle Tonu ta sig förbi Falk? Han har kapaciteten, men inte denna dag 303. Mickes bil gick fint båda dagarna 296 kom på 4 plats. Min motor helrenoverades med nytt foder och kolv och en gammal mässing toppknapp som jag svarvade om till hög komp i den välutrustade verkstadskällaren. Så det blev inkörning och 291, mager och blästring. Kolven slut igen. Men kom 5a. Klassen här lite tunn, men tillgången till den nya Ströbel motorn kan nog sätta fart på klassen. Kiechl lär ha tränat 303 med den.

10 cc. Här vann Schmutz med två jämna körningar med sina kolfiberunder 339 och Sepp en km efter.

På kvällen blev alla bjudna av Jultomten på middag i en källare i gamla stan. Nästa dag måndag blev vi bjudna på en gourmetlunch på en restaurant vid havet och på kvällen flöt vi till Stockholm med middag och Falk bjöd på segerchampagne!

Text & bild Nils Björk

 

Oldtimertävling i örebro 2 juni 2018

Resultat se tabell under tävlingar/resultat

Evenemanget samlade ett 10-tal entusiaster i strålande solsken och nästan 30 graders värme! Inte direkt dieselväder men vi gjorde det bästa vi kunde. Lite knepigt att ställa in motorerna. Ulf Ek hade laddat upp med en mindre armada av bilar i nästan alla klasser. Den minsta 1,5cc MRÖ bilen (inte större än en handflata) som kördes av Mats fixade 2 hyfsat snabba repor med den rätt ovanliga 1,5 cc Super Tigre dieseln. Se bild nedan. I 2,5 cc klassen dominerade Ulf Ek med sina fina Slabang modeller med egen motorbestyckning och Oliver Tiger twinshaft. Mats Böhlins Super Tigre RQ65 presterade nästan som vanligt. 5 cc klassen toppades av Mats Böhlin med sin fina Proto modell med Super Tigre 29 som var uppe och nosade på 220 strecket och med 216 km/t som vinnande resultat. Mats Johanssons 5 cc hade problem med lager i växelboxen så resultat blev därefter, tråkigt. Största klassen hade många fina bilar med de presterade kanske inte som väntat med +150 km/t som bästa speed. Ulfs Blue Devil och Mats nya RQ Dooling är maffiga maskiner med en ljudkuliss över det vanliga. Ett speciellt tack till Mats och Owe som trots sol och brännande hetta på centrumpålen horsade våra bilar.

Text & bild Red.

LYXRESAN TILL KAPFENHARDT 18 - 20 Maj 2018.

RESULTAT – SE SPEEDMODELCAR

Den här gången åkte bara två svenskar ned, Falk å Björk. Vi har tröttnat på färjorna från Ystad och Trelleborg, går 23:30 också ska man upp kl. 5 nästa morgon. Vi åkte med Göteborg – Kiel färjan istället. Den går 18:45 och kommer fram 9:15 nästa morgon, till Göteborg bara 47 mil mot 65 till Ystad. På kvällen hinner man äta god middag på båten och på morgonen hinner man både vakna och äta frukost. Ett bättre alternativ! Från Kiel 75 mil ner till Schwarzwald, med enorma köer på autobahn och mycket vägbyggen, innerfilen fylld av en lång obruten långtradarorm, det tog 10 timmar. Dags å flyga? Vi brukar bo på hotel Erichs ett mycket trevligt litet hotell drivet av 3 generationer.

Fredag var träning, vackert väder och sol, 20 C°. Falk tränade inte med sin 5a eller 3,5a, men jag hann med tre rundor med min 5a med hemgjord motor. Körde den för 10 år sen å då gjorde den 305 – 307 med kort pipa och stora hjul, men nu funkar det inte alls, måste ha små hjul och längre pipa. Hann gaffla in piplängd och hjulstorlek. Hade gjort en ny pipa men Stellings gamla var bättre. 299 km/t. Inte så många tränade, dom har ordning på grejorna. På kvällen ljus sparris i stora lass.

Lördag – söndag.  Nu kom alla, detta är den stora vårmönstringen i Europa.  lördag, mulet, inte så varmt och tunn luft. Söndag rätt kallt och regn, men tak på bana och depå. Många fick stanna en eller 2 eller 3 gånger och vrida ut nålen. Men inte vi svenskar vi är vana vid kallt väder.

1,5 cc, Rein Teder (EST) var som vanligt snabbast 256 km/t. Lembit Vaher som inte vunnit på ett tag var hemma och byggde febrilt nya bilar. Jakymiv som vunnit mycket sista tiden blev 2a. Volker Besang 3a, han körde tre bilar och alla snabba.

2,5 cc, Gabor (H) snabbast som vanligt med 275 km/t.  Johannesen var inte där. Ev. hade hennes man ett finger med i mekandet, han är duktig.

3,5 cc,  Jakimiv (UKR) vann som vanligt med en knut före Smolnikov Jr. Falks bil klarade inte den hoppiga dragkanten och slog av sporren. Falk tycker dålig bana och andra tycker klen bil som inte tål smällarna. Stötdämpare? Presidenten hade byggt en kolfiberbil till sin mamma. Premiär, den gick bra 258 km/t.

 3,5 cc platt – klassen inte populär längre. Inte så många körde, Bylik (UKR) vann med 244 km/t.

5 cc, T Sepp (EST) 297 km/t och Kiechl (CH) 295 km/t, han körde den nya Ströbel/Profi 5an. Den är nu klar och kan köpas av Ströbel en mycket välgjord motor med stålfront. Falks framvagn rasade (det är banans fel, så det så.) men 298 km/h. Kom på andra plats ändå. Italienare Adreani slog till med 301km/t och vann. Björks 5a hade höjd komp (dumt) och kolven slog i toppen (såg inte det i den mörka depån), resultat 287Km/h och 9a.

10 cc, Duran (F) tog ledningen direkt med sina båda bilar, det är otroligt vad jämn han är, kör alltid fort. Schmutz (CH) med sina kolfiberbilar och T Sepp (EST) båda 333 km/t.

I depån var det liv och rökelse som vanligt och med mycket vin, korvar, tårtor. Ströbel hade mycket till salu, bl. annat 3,5 cc och 5 cc Profi motorer och den snabba Piccotian, samt byggsatser till 5 och 10 cc bilar med Linas bottnar av 7075. Har aldrig varit så välbeställt med material, Ströbel!

Sen åt vi igen en mycket god middag ( jordgubbar med vispgräde) i Erichs matsal och sov länge och sen 75 mil till det goda middagsbordet på Stena färjan. Långtradare förbjudna på autobahn Pingsthelgen så det flöt på bra. På hemvägen levererade vi en 3,5 cc Vegera bil till Boris på motell Rattmuffen. Nästa tävling blir Tallinn 1 Juni med La Traviata på Operan och möra biffar på båten, å kanske lite modellbil också, då har jag fixat kompen och Falk förstärkt sina bilar.

Text & foto Nils Björk.

 
 
Brommakannan 12-13 maj 2018

Ja, då var vi igång med årets första svenska tävling som enligt gammal tradition handlar om ”Brommakannan” med Racer - Octan som arrangör. Hastigheter och resultat hänvisar jag till "resultat". Tävlingen består av flera moment med bl.a. ”Oldtimer-race” där förare i förväg skall uppge vilken fart modellen presterar vilket kan vara lite knepigt.

Som hjälp till detta har man möjligheten att träna/provköra modellen för att veta när tidtagningen skall aktiveras. När väl tävlingen var över visade det sig att det blev en mycket tät kamp i toppen där Richard Helander hade mest koll på när det var dags att trycka på tidtagningen. Tvåa mycket tätt efter kom Mats Johansson och på 3:e plats var det Stellan Åström som kände sin bil väl. Med andra ord så tog Richard Helander hem 2018-års ”Oldtimer-Trofé”.

När det gäller Brommakannan var det återigen Jan-Erik Falk som drog det längsta strået med sin 5cc-bil och får en inteckning i pokalen. Tvåa i kannan blev Richard Helander med helt suveränt nytt personligt rekord med sin 10cc. Tredje platsen knep Torbjörn Johannessen (2,5cc). Vem kan stoppa honom i EM i Hannover? Fyran tog den ständigt farlige Lars Wahlund som nu är i god form. Femma var Uffe Ek som nu börjar röra sig mot den magiska 300 km-vallen igen, toppen.

OPS-Cupen avverkade sin första deltävling där det var mycket fina resultat. Snabbast denna dag var Anders Martinelle som på träning dagen före körde av vevaxeln i sin OPS-femma, men hem och i med nya prylar samt topp-resultat på söndagen. Tätt efter var de sista årens suverän Owe Holmstedt som också körde ett kanon-resultat ”heja, heja”.

Vad kan man säga mer om årets första tävling. Jo, vädrets makter var på vår sida, även om söndagens hetta var lite i överkant. Till sist så var Åke Ekstrands resultat i 1,5cc-klassen en höjdare, grattis.

 Text Karl-Arne Foto red.

© Copyright SMRU